Psykologi på gymnasiet?
Läste just i Dagens Nyheter att skolverket undersöker om man ska slå ihop psykologi, filosofi och religion till ett ämne på gymnasiet. Jag tycker det är märkligt att de tre ämnena hamnat ”utanför”.
Idag är omvärlden full av ångest, oro och utbrändhet och på andra sidan; personlig utveckling och positivt tänkande. Dr Phil ger en daglig dos av konkret vardagspsykologi på TV. Unga tjejer skär sig och får ätstörningar. Dagens ungdomar är troligen mer vana vid psykologiska termer än vad vi var på min tid. Deras intresse och grundfärdigheter borde vi ta vara på och bygga vidare på.
Likaså har vi fullt av etiska dilemman. Svält i Niger, berg med kinesiska kläder, växthuseffekten och här på norra Gotland vägs natur- och miljövärden mot behov av industri och utveckling då NordKalk vill ta upp en nytt, stort kalkbrott. Är egentligen inte hela ungdsomtiden en filosofisk vandring där man söker sina egna åsikter och värderingar?
Dessutom är religionens roll i världshändelserna starkare än någonsin. När jag var ung var terroristerna kommunister eller högerextremer, idag agerar de i namn av extrem religion. Människor dör på riktigt pga religion. Ju mindre vi kan om olika religioner, desto enklare för agitörerna att bygga världar av fördomar. Självklart måste unga människor få insikt om vad de olika religionerna står för!
Om man lyckas hitta individens motivation till att lära sig en viss sak, så går lärandet som smort. Jag tycker att psykologi, filosofi och religion känns aktuellare än någonsin – det borde vara enkelt att hitta elevernas motivation. Framför allt är det viktigt! Jag vet att pusslet med läroplaner ständigt väger det ena ämnet mot det andra, men de här tre ämnena utgör liksom grunden för tänkandet och existensen. För mig är det viktigt att unga människor får ägna tid åt de här frågorna.