Framgångsrik företagare
En gång när jag hade migrän råkade jag zappa över till National Geographic på TV. Där stod en ekonomiprofessor från Singapore och pratade om att man måste ha med både ”hardware, software and spiritware” för att bli framgångsrik. Spiritware måste innehålla något som är till nytta för många – till skillnad från om man sätter egna pengar eller status som mål. När jag pratar med företag talar jag om hårdvara, mjukvara och ledstjärna. Ibland tror företagarna att det svar jag vill ha handlar om att definiera framtida vinster i antal kronor, att det handlar om att sätta upp mätbara mål, men det är en helt annan grej. Ledstjärnan/spiritware är det som ger den inre drivkraften, den som får dig att fortsätta att gå fast det är tufft. Har man egna pengar som ledstjärna ger man upp lättare än om man har en drivkraft som är större än en själv.
Idag har jag läst en intervju i Dagens Nyheter med Hans Rausing, Tetra Pak. Jag har aldrig intresserat mig särskilt för honom innan, bara konstaterat att han fått fart på ett av världens mest framgångsrika företag. Idag läste jag artikeln och blev djupt imponerad av hans tankar om företagande, ledstjärnor och hur han tycker att man ska använda sina pengar.
I sooooooooo like den här bloggen!
Mvh
/ sthlm