Gott företagande

Jag har pratat med en del företagare de sista veckorna. Jag har också precis läst ut böckerna Historien om IKEA – Ingvar Kamprad berättar samt Äntligen Måndag. För mig står det klart att företagande, industri, arbetsvillkor och arbetsmarknad håller på att omvandlas och att omvandlingen inkluderar dimensionen ”gott hjärta”. De gamla fördomarna om företagare är att främsta målet är att tjäna pengar. Det målet börjar kännas allt mer gammaldags och kortsiktigt i de fall det är den huvudsakliga drivkraften – som det dessvärre verkar vara hos de företag som jagar vinster för att aktieägarna ska hållas vid gott mod.

Den nya tidens företagare har andra värderingar. Där är vinster och lönsamheter självklara verktyg för att uppnå de verkliga målen som handlar om att förverkliga idéer, bygga flexibla företag som ger långsiktig stabilitet och att i hjärtat känna att man gör något bra. För att hjärtat ska må bra finns det med hänsyn och respekt till människa, djur, växter och miljö. Man bygger globala samarbeten som baserar sig på långsiktighet i stället för forna tidens profithungriga rovdriftsföretagare.

Jag önskar att samhället vore bättre på att identifiera de goda företagarna och sen vågade stötta dem med förtroende. I samarbete och förtroende kan man åstadkomma mycket. Med misstro, regel- och revirbevakning bygger man murar och tvångströjor.

4 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Absolut sant, att tjäna pengar är väl en drivkraft men också skapandet är en drivkraft. Jag har svårt att tro att jag INTE skulle starta ett nytt ”projekt” när jag har fått det här ordentligt på fötter för jag gillar utmaningen
    :-)

    Pia

  2. Anonymous
    Anonymous says:

    Det är det som är fördelen med att inte vara noterad på börsen, såsom t ex IKEA, att man kan beakta andra värderingar/vinster än rena pengar. Heja för Kamprad. /Mallis

  3. zanza67
    zanza67 says:

    tyvärr tycker jag tvärtemot…idag finns det så mga kanaler att sälja på o det lockar fram mga oseriösa företag som har möjligheten att sola för stunden o ser kortsiktlig chans att känna pengar på arbetskraft som är desperat att få sysselsättning…internet är en guldgruva…kamprad o den äldre generationen hade en vision som låg i tiden…idag är allt så kortsiktligt…dock så tror jag mer på småföretagarna som jag tror du pratar om…

  4. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    zanza: Alltså, poängen med mitt inlägg är att vi inte ska dra alla företagare över en kam. Att vi borde bli bättre på att urskilja de GODA företagarna, för det finns väldigt många som driver företag som har mycket bra ledstjärnor.

    Trixelifixare vars mål är att tjäna snabba pengar och sen dra vidare ingår självklart inte i den kategorin. Aktieägarnas vinstkrav är en konstig morot som ofta triggar igång konstigt agerande.

    Det är dock inte storleken på företaget som avgör om det är gott eller ont, även om det troligen är svårare att driva ett gott företag när det börjar växa.

Kommentarer ej möjligt!