Gotland – känn dig träffad!

Jag läser i Dagens Nyheter att inget annat land i världen har kommuner som lägger ner så mycket pengar på marknadsföring i syfte att få fler att flytta dit. Dessvärre ger pengarna inget resultat…

Sen läser jag att kommunerna framför allt lockar med natur, livskvalitet, strandnära boende och ser framför sig hur medelålders, välbeställda från övre medelklass och uppåt ska slå sig ner på orterna. I själva verket är det möjligheten till arbete resp studier som är hårdvalutan om man vill få folk att flytta. 50 miljoner kronor per år lägger Sveriges kommuner på att locka till sig fler invånare.

Jag blir nästan röd om kinderna av genans när jag tänker på att Gotland också gör så här. Från och med nu ska jag tvinga åtminstone mig själv att tänka på ett annat sätt.

10 kommentarer
  1. Elin
    Elin says:

    Jo, fast var ska man börja? Vad kom först: Hönan eller ägget? Det är ingen enkel nöt att knäcka att öka befolkningen i kommunerna.

    Elin, full av metaforer

  2. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    Jag kläckte idén till den lokala kampanjen Uppåt Gotland som sågs i lokaltidningen under 2004. Där visade vi upp människor som representerade företag eller organisationer som gjort något bra för norra Gotland. Syftet var att förmedla bilden av norra Gotland som en plats där det händer mycket och är positiv utveckling.

    Så tror jag att man behöver göra med hela Gotland fast då med målgrupp utanför landskapsgränsen. Trumma in i folks medvetanden att det händer mycket här – som det ju faktiskt gör. Namnet på min blogg ”Åsa Mitt i Världen” handlar om just det: jag bor på en ö, 4 mil från en stad och ändå uppfattar jag att det ständigt är en massa aktiviteter runt omkring mig.

    Om jag funderade på att flytta till Gotland, skulle det just vara den här känslan med framtidstro och utveckling som vore viktig för mig. Att det finns möjlighet att leva ett bra liv här, inkl att jobba och att ens barn får det bra.

  3. e
    e says:

    Jag tror jobbmöjligheter är allra viktigast, inte för alla men för många. Och inte bara jobb utan möjligheten till karriär, att man ser möjligheterna att hitta nya jobb. Utvecklingspotential. Sedan är givetvis fritid, natur etc också viktigt men när det kommer till kritan så tror jag inte det är det som styr beslutet.

  4. Elin
    Elin says:

    Jag håller med. Prio ett för åtminstone mig är att det ska vara möjligt att kunna försörja sig när jag flyttar. Men flyttar man till en kommun som satsar på nyföretagande och innovation så är ju chansen till jobb betydligt större.

    Men idag, sista skälvande dagen innan jag börjar jobba efter semestern, undrar jag om det inte går att försörja sig på att ”bara vara”. Därför har jag köpt några Triss-lotter, en stående Lotto-rad och lite annat. Man måste ju leva på hoppet.

  5. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    e: vi använde tolv år för att invänta rätt läge att flytta till Gotland. Rätt läge var att Roine fick heltidsjobb som lärare och jag tog med mig firman. Nu försörjer vi oss båda med firman – men det hade vi inte kunnat göra de första åren.

    elin: Håller en tumme för dina lotter! :-)

  6. Snubben
    Snubben says:

    Skrämmande tankesätt kommunen har!
    Istället för att satsa på- och underlätta för unga och barnfamiljer, satsar de på äldre, välbeställda som inte tillför samhället med någon som helst utveckling eller överlevnad.

    Håller med dig: För att få folk att röra på sig krävs det att möjligheterna för utbildning och jobb finns, plus att någon form infrastruktur existerar.

    Vaffan ska man annars där och göra?!
    Sitta och glo ut över havet från sitt strandnära läge??

  7. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    snubben: man har liksom målat in sig i ett hörn genom att i alla lägen, både vad gäller turism och att få hit nya fast boende, jobba mot den tänkta målgruppen 50+. Om en ort ska leva så behövs, precis som du skriver, yngre människor.

    Jag tycker det är lika trist när man alltså alltför enögt jobbar på att få hit sk kvalitetsturister. Om man ska få kontinuitet i turismen så måste man rikta sig även till de som inte har hunnit så långt i livet. Det är de som ska upptäcka Gotland och grundlägga en förälskelse som håller i sig hela deras liv.

  8. Snubben
    Snubben says:

    Så är det. Precis så.
    Och vad ska vi döpa vår turistbyrå till, sa du?

    :D

    Wordver: byauty. Eller på ren svengelska: By Beauty!

  9. annebelle
    annebelle says:

    Jag delar din känsla av genans…Nyköping är också en av dessa kommuner som försöker locka till sig nya invånare med osaklig reklam om livskvalitet.

Kommentarer ej möjligt!