Tre-metoden

Man skriver Att Göra-listor, planerar i sin kalender och fixar för att man ska få överblick på det som ska göras. Men sen då? Jag har hållit på med att prioritera efter vad som är viktigast eller vad som är mest bråttom – men ska man tänka så slutar det ofta med att allting är viktigt och egentligen är allt bråttom också… Dessutom tror jag att ord som Viktigt och Bråttom ger bra näring till stress.

Någon gång läste jag att man ska välja ut tre saker från sina listor. Tre saker som man ska fokusera på. Jag var lite tveksam till det och när jag testade tyckte jag att det inte fungerade. Men, det berodde på att jag försökte välja ut tre Viktigast&Bråttomast-saker. Det fungerar inte!

Nu har jag äntligen kommit på att oavsett Viktigast&Bråttomast så kan man ju ändå bara avverka en uppgift i taget. Varför inte välja ut vilka tre saker som är lämpliga att genomföra inom de närmaste timmarna? Ah så mycket lättare allt blev! Tre saker som jag faktiskt kommer att göra. Hur mycket mer positivt känns inte det i jämförelse med att välja ut tre Viktigast&Bråttomast-uppgifter?

Sen kladdar jag om i min lista och har tre nya uppgifter att göra, eller, så ligger en större uppgift kvar från gång till gång, fast bäst är om den kan brytas ner i mindre uppgifter, för då kan man bocka av. Bocka av är bra!

3 kommentarer
  1. zanza67
    zanza67 says:

    Har k�rt med listor i mga �r i f�rhoppning av att kunna beta av alla �ttaganden men b�rjar inse att det inte g�r. Det finns ALLTID ngt mer som borde g�ras…:/

    Fast barn�ttaganden o r�kningar �r v�l det enda viktiga egentligen?

  2. zanza67
    zanza67 says:

    hehe…löser vi detta har vi löst mkt…varför måste man lösa allt direkt?…att det är lite skönt att vara sjuk kan betyda mkt?…mskan är nog inte gjord att ha massa krav på sig?…:)

Kommentarer ej möjligt!