Marknadsföringseffekt av Gotland Ring
Det har varit motigt på flera sätt för Gotland Ring och utvecklingen av motorbanan har inte hållit tidsplanen – men det är inte så ovanligt att saker och ting tar längre tid. Nu känns det som att utvecklingen har nått fram till en fas då kurvan börjar gå uppåt igen. Det har kommit till en viktig samarbetspartner, Evata, och bilfabrikanterna har börjat förstå att Gotland är ett attraktivt alternativ när de ska testa bilar eller genomföra PR-event.
- Steg 1 är att de som genomför event upptäcker Gotland.
- Steg 2 är att de också väljer Gotland.
- Steg 3 är att de lockar hit riktigt många journalister.
- Steg 4 är att journalisterna förmedlar en positiv bild av sin vistelse på Gotland.
- Steg 5 är att ännu fler upptäcker och väljer Gotland – sen går det runt…
Ett exempel på Steg 4 är den här artikeln i Dagens Nyheter. Betänk att det var 500 journalister som var här i förra veckan. Hur många reportage kommer de att generera och hur många kommer att ta del av deras reportage?