Reklam som irriterar

I floran av nya sätt att dra uppmärksamhet till webbannonser har det för ett tag sedan dykt upp annonser som flyttar sig så att de alltid ligger till höger, oavsett om man scrollat ner i botten på en sida eller om man bara scrollat till halva sidan. De här annonserna ”faller ner” på ett segt sätt, som om de hänger i gummisnoddar.

Jag blir jätteirriterad över att jag blir förföljd av annonsen och min motreaktion är att minska webbrowser-fönstret så att jag slipper se den högra delen av sidan. Och då kan man ju undra vad vitsen med annonsen var? Fast visst, jag är inte ens i målgruppen för de här annonserna, så det är väl ingen större förlust för annonsören.

Även utan just de här förföljande annonserna tycker jag att framför allt kvällstidningarnas webbsajter ofta har irriterande tunga, rörliga annonser som ibland får hela nedladdningen att stanna – eller om det beror på att deras server är överbelastad? Jag vet inte det exakta skälet, men jag undrar över balansen mellan teknik och uppmärksamhetsvärde. Om alla blir lika irriterande som jag och minskar sitt browser-fönster, så är reklamvärdet lika med noll. Eller, det kanske t.o.m. blir ”-10” därför att man blir så irriterad och därmed tjurigt bestämmer sig för att aldrig köpa den annonserade produkten?

8 kommentarer
  1. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    elin: ha ha!

    Alltså, den senaste tiden har nog sajterna varit hyfsat snabba, men ett tag, för bara några månader sedan, var det helsegt med mysko rörliga reklamgrejor. Och det beror förstås delvis på att vårt internet här i Kappelshamn inte går via ”äkta bredband”, utan adsl.

    När jag är på mitt Visbykontor är bredbandet snabbare.

    De här jobbiga ”förföljande annonserna” är jag irriterad på därför att de förföljer.

  2. Malla
    Malla says:

    Ett talande (hm..visande) exempel är dagens Aftonblads nätupplaga. Håller på att bli tokig på Comhems luciahälsning. Går den snälla…. inte att stänga på nåt sätt?/Nödställd Malla

Kommentarer ej möjligt!