Fårskocken ändrar riktning
Nu har vi haft flera år då folk har kämpat hårt för att överträffa varandra med den coolaste inredningen. Många kronor har lagts på att lägga golv av rätt material, att lyckas köpa rätt tapet, att dekorera med de rätta föremålen och att få hemmet att stämma med bilderna som pumpas ut via alla hemmafixarprogram och inredningstidningar.
Samtidigt har det rått en stämning av ”äntligen är det okej att det syns att man är rik”. De med pengar har inte behövt vara lika diskreta som innan, det har blivit mer rätt att unna sig dyrbarheter som diamantbeströdda klockor, vrålåk och glänsande båtar.
Och som alltid följer svansen efter och kämpar för att se lika rika ut. En konsekvens är unga killar som sparar hela året OCH tar banklån för att få se rika ut under den stund de sprutar champagne på Kallis. En annan konsekvens är familjefäder som våndas i ett år för att räkna ut hur de ska ha råd att ta med familjen på semester till Thailand, eftersom de får ångest av att alla andra åker dit, de vill inte vara sämre. Så de åker. Trots att det gräver ett lite för stort hål i plånboken.
Upptrappningen har fortsatt, döttrarna förväntar sig handväskor som kostar lika mycket som flera utlandsresor och smyckar sig med levande hundar vars halsband av rätt märke och ädla stenar kostar mer än andra flickors klädbudget under hela uppväxten… Det är inte så konstigt att det uppstår en marknad för att annonsera på rätt ung kvinnas blogg så att en sådan ung kvinna kan dra in miljoner. Inte konstigt alls i den skruvade tidsandan.
Och de andra döttrarna, de som kämpar för att få studielånet att räcka och som tigger och ber om att få jobb i äldreomsorgen, de lever i en annan verklighet som mindre sällan exponeras i media. Den mer verkliga verkligheten.
Men, så kommer den verkliga verkligheten ikapp. Huspriser sjunker, folk tvekar att köpa en ny lyxbåt och lusten att inreda minskar. Vi såg det här i början av 90-talet. Goda yuppietider blev dåliga tider och bästa husaffären vändes till bitter förlust.
I Dagens Nyheter kan man läsa att folk inte handlar så mycket möbler idag och särskilt inte dyra möbler. Istället fortsätter IKEA att växa och har nu kapat åt sig halva den svenska marknaden. Lyxpryttelbehovet är trots allt inte så starkt att det klarar sämre tider. Lyxpryttlar är som strössel på glassen – det är lätt att vara utan. Glassen är god i alla fall. Fårskocken söker en ny riktning. Livet fortsätter.
Jepp! Jag har sett fenomenet i mitt jobb. Unga människor som inte lyckats slå sig in på arbetsmarknaden och lever på bidrag (som verkligen inte är fett) och längtar efter svarta, blänkande lyxbilar, dyra solbrillor och jeans med en liten tyglapp på som kostar lika mycket som 5 par jeans som en annan köper.
Det är olika verkligheter vi lever i, fastän vi bor i samma land, samma stad, ibland samma stadsdel.