Information hellre än reklam

Företaget Marketwatch har undersökt hur vi läser av webbsidor. 

Människor vill ha information, inte reklam när de kommer till en webbsida.

Det här kan man läsa i Dagens Industri – fast i den lösenordsskyddade delen, så jag kan tyvärr inte länka. Men i alla fall är det ju ofta så att undersökningar kommer fram till det man anar.
Jag konsumerar stora mängder tidningsartiklar på internet varje dag. Jag har rationella strategier för att söka av informationen på skärmen så att jag undviker det jag inte är intresserad av, nämligen reklamen. Jag undrar ibland vem som klickar på reklamen?
Däremot tror jag att reklam på webben fungerar när vi får söka oss fram till den på egen hand. Om man är ute på nätet och söker information om Gotland är det sannolikt att man hamnar på Gotland.net. Där finns reklambanners, men då handlar de ju om Gotland och det var precis det man sökte. Alltså ökar sannolikheten för att man ska klicka på en sådan reklambanner i det sammanhanget.
Om man istället kollar på Aftonbladet och samma reklambanner om ett gotländskt företag finns där, så negligeras den i större utsträckning därför att reklamen i det sammanhanget upplevs som påträngande. Hallå, jag vill läsa nyheter, inte få reklam pådyvlad!
Så tror jag att det fungerar.
Om Marketwatch undersökning får genomslag skulle jag bli mycket oroad om jag drev stora, reklamfinansierade internettidningar. Deras siffror om antal exponeringar blir värdelösa. Det som är intressant är om reklamen finns på en plats dit man söker sig för att ta del av information och reklam om en viss företeelse.
Om jag vore reklamköpare skulle jag genast se över min plan för webbannonsering.