Tänk om folk kunde ta reda på saker först

I debatten om Varumärket Gotland och nu den aktuella logotypen som vi varit med om att fram, är det allra jobbigaste att det hittills inte är NÅGON av kritikerna som brytt sig om att ta reda på hur varumärkesarbetet har gått till, vad det står i varumärkesplattformen och framför allt satt sig in i de olika begreppen.

Därmed blir diskussionen helt konstig. Och oseriös. Man kan inte personligen ta det på allvar när exempelvis Christer Jonson uttalar sig, sen må han ha hur mycket grafisk kompetens som helst – för det han baserar sitt tyckande på därutöver är bara hans egna påhitt.

Det tråkiga är att de som tar del av de här kritikernas åsikter och de som tar del av medias extremt slarviga sätt att prata om Varumärket Gotland, tror att det de hör och läser är sant. Jag tror att jag minst en gång varje dag lägger tid på att dementera att det skulle finnas någon slogan kopplad till Varumärket Gotland. Däremot finns det ett varumärkeslöfte som vi ska använda internt för att sporra oss till att åstadkomma så bra saker att de som befinner sig på Gotland ska känna att det här verkligen är en magisk ö. Men att det skulle finnas någon slogan innehållande ordet ”magiskt” eller att vi ska skriva det i annonser och artiklar – vem i hela fridens dar är det som började med att sprida den totalt felaktiga idén?

12 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Var uttalar sig Christer Jonson? Saknar länk för att kunna läsa och begrunna (usch, fick felkritik här), men i Dalarna säger vi så, men tydligen ska man säga begrunda).
    /Malla

  2. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    Malla, Malla, var är du? Har inte hört av dig på evigheter! På din fråga är svaret att det är flera olika som under hela varumärkesarbetet uttalat sig, men att jag hittills inte sett en enda kritiker som brytt sig om att ta reda på vad det är de kritiserar. Så det är ingen mening att peka ut någon enskild.

  3. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    Tjenare Ulf, kul att du hälsar på. Jag tycker inte så värst synd om mig själv. Jag tycker mer synd om människor som uttalar sig utan att ta reda på vad de pratar om. Jag tycker synd om de som tror på det som står i tidningen. Och dessutom tycker jag att det är taskigt att alla människor som engagerat sig i varumärkesarbetet (någonstans mellan 500 och 1000, beroende på hur man räknar) blir dissade.

    Jag tycker det är fantastiskt att så otroligt många ger av sin tid därför att de tror att de kan betyda något för utvecklingen av Gotland.

  4. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    Antar att anonym är du Malla. Jag har så klart läst artikeln och det är så tydligt att Christer inte har satt sig in varumärkesunderlaget. I uppdraget är man helt styrd av det underlaget och då kan man t.ex. inte göra en stram logotyp, som Christer sen föreslog i radion idag…

    Vi har jobbat på att ta fram det kreativa, livskraft, livslust, närhet och magiskt, alltså Gotlands kärnvärden. Vi ansåg från start att det var viktigt att loggan kändes levande, att den signalerade mångfald och färgrikedom och att den gärna fick vara lite kul.

  5. Anonymous
    Anonymous says:

    Hej Åsa,

    Kan hålla med dig om att det är synd om alla dessa som har engagerat sig i detta.

    Däremot så är det väl inte synd om dig, då du är väl en av dom som kunnat sko dig på detta arbete.

    Ulf Nyström

  6. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    Ulf: jag är oerhört tacksam över att få ha varit med på den här resan som för min del började förra hösten.

    Att kunna ”sko sig” är en förutsättning för att jag ska överleva. Jag är egen företagare, om jag inte kan sko mig, alltså få uppdrag som betalar sig, så fungerar det inte. Samtidigt har jag också ett stort ideellt engagemang, t.ex. som vice ordförande i UNG – Utveckling Norra Gotland.

    I arbetet med varumärket Gotland har alla de timmar jag lagt i norra arbetsgruppen varit ideella, däremot har jag fått viss betalning för de dagar jag arbetade i varumärkesgruppen, dock tog somligt mer tid än planerat och det har inte precis varit läge att hoppa av pga att jag inte kunnat få arvode för alla timmar jag lagt ner. När man väl börjat engagera sig är det svårt att sluta.

    Det samma gäller för vi tre byråer som arbetat med att ta fram brandbook och logotyp. Vi har lagt ner många fler timmar än vad vi har fakturerat och det var vi fullt på det klara med från start att det fick bli så. Vi tyckte att det här uppdraget var så viktigt att vi helt enkelt var tvungna att göra det, om vi bara fick förtroendet. Och det fick vi.

  7. Doktor i Företagsekonomi
    Doktor i Företagsekonomi says:

    Så alla som som ser loggan måste alltså också läsa alla kringdokument, så de ”förstår” loggan och varför ni inte kunde göra en annan logga? Skall ni utbilda alla turister i det???

    Ni måste nog skilja på att a)man tycker loggan är dålig och b)att ni var styrda i ert uppdrag och att det därför inte är ”ert fel” att den inte blev bättre. Om det nu är det ni menar. För det är ju det vi tydligen inte förstår.

    Men grejen är fortfarande att den inte är särskilt bra. Den är så tydligt ”billig”, om än ”kul”. Den pratar sunkiga (fast ”kul”) semesterplatser typ Mallorca eller Kos eller den där platsen jag glömt, men jag skall leta efter deras logga).

  8. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    Doktor i Företagsekonomi: Nej, det vore ju jobbigt om alla som ser loggan när den används måste gå en kurs först. Det är inte så jag menar.

    Men när man tar sig för med att bedöma loggan rent uppdragsmässigt, så måste man känna till hur uppdraget var formulerat. Och framför allt handlar det om att sätta sig in i varumärkesunderlaget.

    Om vi t.ex. som någon föreslog i debatten, hade gjort den ”stramare”, så hade det helt enkelt inte stämt med uppdraget.

    Vi tycker att loggan är bra och tror att den har goda förutsättningar att under arbetet med att implementera Varumärket Gotland successivt kommer att förknippas med den bild av Gotland, som gotlänningarna vill visa upp.

    Sannolikt kommer loggan att i de flesta sammanhang användas i någon av de enfärgade varianterna. Men för vår del var det viktigt att det också fanns en grundvariant som innehöll många färger.

    Det finns alltid tycke och smak. 1000 olika utförare hade löst uppdraget på 1000 olika vis. 57000 gotlänningar som hade fått i uppdrag att föreställa sig en logotype för Varumärket Gotland hade också fått upp varsin inre bild av hur den skulle se ut. En del av det här uppdraget är insikten om att oavsett vilket resultat man levererar, så kommer det alltid att finnas de som önskar att vi hade löst det på ett annat sätt. Så det är helt i sin ordning att du har din åsikt.

    Det vore värre om ingen tyckte något alls…

    Tack för dina synpunkter!

  9. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    För övrigt har vi fått väldigt många positiva reaktioner på loggan. En del har skickat vykort eller mailat och andra har uttryckt sin uppskattning när jag eller någon annan av oss på Stenströms, OSS Reklambyrå eller Bild & Reklam som har varit med och jobbat fram logotypen.

    Det är inte så att ”alla” är emot den. Tvärtom. Väldigt många är för den.

Kommentarer ej möjligt!