Könsrollerna i tidningshyllan

Man pratar en del om könsrollerna i leksaksaffären. Att jämlikhetstänket ännu inte förmått rubba hyllorna med skära leksaker till tjejer och svarta till killar. My Little Pony, Barbie och prinsessklänningar. Transformers, bilar och batmandräkter. Och det är sant och mycket förunderligt, då jag tycker att de föräldrar jag träffar är ganska måna om att inte dränka in sina barn i förutbestämda könsroller.

Men varför pratar man så sällan om veckotidningar och magasin? Jag personligen hittar inte en enda tidning jag vill läsa. På damtidningssidan står flera varianter med kvinnonamn eller namn som signalerar mode. Min mamma suckade över dåtidens damtidningar – varav flera fortfarande finns kvar – med bakrecept, stickning och kärleksnoveller. Då skulle man kunna tro att tidningarna skulle genomgå något slags generationsskifte, men nej då, idag handlar tidningarna om matlagning, mode, smink, sex och fitness. Några tidningar försöker sig på att handla om personlig utveckling och jag har t.o.m. sett en businesstidning för kvinnor – men det är ändå alltid med några tips som handlar om utseende och liknande.

På hyllan strax bredvid hittar man tidningar om trädgård och inredning. Av någon anledning känns också dessa kvinnliga? I mina ögon helt ologiskt. Män är väl också med och inreder och fixar med trädgården?

Tidningar om ekonomi och affärer känns ofta som en manlig kostym. Och bredvid dem finns en uppsjö med tekniktidningar, vetenskap och så det som är kvar av begreppet herrtidningar – en slags stylade herrtidningar som jag tror mer påminner om damtidningarna än om forna tiders herrtidningar med lättklädda damer och sex.

Det verkar nämligen som att det enda som egentligen har förändrats i tidningsvärlden är att det inte längre fungerar att sälja herrtidningar med lättklädda damer och sex. Killar som köper sådana tidningar får antagligen skämmas inför sina flickvänner, det ger inte bra status helt enkelt.

Är det något djupt liggande behov som gör att kvinnor och män behöver/antas behöva olika slags tidningar – eller är det så att vi om tio år kommer att se en utveckling mot fler ”unisex”-tidningar där intresse blir viktigare än kön?