Folket behöver soptunnor! Giv dem fler telefonister…

När man kommer som turist till en plats som Gotland utgår jag ifrån att i det minimum av grundförutsättningar som man förväntar sig att Gotland ska kunna erbjuda, så ska det ingå att man kan lämna ifrån sig sitt skräp.

Dessvärre har inte Gotlands kommun kommit på någon bra lösning på problemet, så i år tog de till taktiken ”vi låtsas som att soporna inte finns” och plockade bort flera sopcontainrar! Nå, de hade faktiskt en plan på hur de vill att besökare ska göra istället. Besökare som avser att producera sopor ska köpa sk betalsäck. Dessa går att köpa i vanliga livsmedelsbutiker, så det borde inte vara så svårt att få tag på dem. Men, att köpa betalsäck ingår inte i folks vanor. Att rent pedagogiskt få folk att förstå hur sopslängandet ska gå till kräver rejält stora insatser för att få dem att uppfatta informationen, ta till sig kunskapen och agera därefter

Det finns nog ingen människa som vill att sopor ska uppta stor del av ens tid. Man vill bara få undan skräpet. Man vill inte behöva köpa en speciell säck och sen fara till en återvinningsstation med skräpet om man är på Gotland en vecka – tror jag. Jag tror inte att man tänker att det är sådan stor grej med just de sopor man själv producerar på en vecka.

Därför har vi just nu ett sopproblem på Gotland. Ofräscht och pinsamt – en van turistdestination borde ha bättre beredskap på att ta hand om soporna. Tekniska nämnden får 4000 arga samtal om dagen… vilket man skulle kunna ta som en vink om att det behövs fler sopcontainrar. Men, tekniska nämnden tänker inte ge sig. Har man sagt betalsäck så har man.

Istället för fler sopcontainrar riktar man in sig på att anställa fler telefonister så att de ska kunna hantera 4000 arga samtal om dagen.
Läs artikel i Gotlands Allehanda! (Eller, läs inte, det är bara så pinsamt…)

Jag undrar i mitt stilla sinne om det inte vore enklare att ställa ut 20 Clean Depo runt om på Gotland – ett system där man betalar för sina sopor direkt vid sopstationen.