På barrikaderna
I fredags kände jag mig lite trött. Det blev så mycket med allt ståhej runt Upprop Rädda Kappelshamns Hamn och jag har ju också andra saker att sköta. Då är det så väldigt skönt att det inte bara är jag, utan att vi faktiskt är fler som jobbar med att fixa det öppna mötet med politiker på tisdag 20/10 kl. 18.30 i Folkets Hus. Det är jag, Katarina, Stefan, Berra och Leif som jobbar mest med det här.
Glada tillrop har sedan mötet den 6/10 kommit både från kappelshamnsbor och flera som bor utanför Kappelshamn. Jag har en bok av Dr Phil. I den handlar ett av de första kapitlen om att antingen har man fattat, eller så har man inte. Ungefär så känns det när det gäller försäljningen av vår hamn. Väldigt många har inte tänkt efter, men när de tar sig tid att tänka efter och tar in aspekterna av vad det innebär för Gotland att vi säljer en del av infrastrukturen i ett läge då det precis blivit aktuellt att någon ska kunna driva konkurrerande färjetrafik, då hajar de till.
När sedan den aktuella köparen är Gotlandsbolaget som planerar att använda hamnen som ankringsplats så blir det ännu mera fel. Å ena sidan är det monopol-rederiet som är köpare och som genom sitt köp kan befästa sitt monopol. Å andra sidan kommer deras passiva verksamhet i hamnen mest tillföra smuts och buller till oss som bor här – om de inte har något häpnadsväckande ess i rockärmen, men någon sådan information har inte vi som bor här fått.
Om man vänder på steken och börjar fundera över vad en färja från Kappelshamn skulle betyda främst för norra Gotland, så börjar hjärnan genast spinna loss på bra tankar om affärer, kiosker, boende, caféer, restauranger och enklare transporter för alla som arrangerar aktiviteter på norra Gotland. Fler inkomstmöjligheter, fler arbetstillfällen.
Invändningarna handlar om att kommunen inte har råd att ha kvar hamnen. Det kostar för mycket och så krävs det investeringar. Om jag har rätt information så har hamnen kostat kommunen ca 4–500 000 kr per år. Fast ibland, som i år, har de väl fått in hamnavgifter när MS Gute legat där och de ligger på 20 000 kr i månaden, så en del pengar bör de ha fått in. De investeringar som måste göras för att hålla hamnen i skick uppgår till 20 miljoner sägs det, fast när man försöker kolla upp den siffran så handlar det inte om akuta åtgärder för 20 miljoner. Nä, det skulle till och med gå att driva färjetrafik här redan 2010 utan några jätteinvesteringar har jag hört från ett par olika källor. OCH om det skulle bli fråga om färjetrafik ligger hamnavgifter för en sommar på mellan 2 och 3 miljoner enligt vad jag har hört.
Hamnen säljs för knappt 1,2 miljoner. Jag förstår att kommunen motiverar det låga priset med att de härmed kommer billigt undan en ”kostnadsslukande” hamn. Men, om det är en hamn som istället hade kunnat generera intäkter – kan man verkligen gå med på ett så lågt pris då? Om hamnen säljs gäller det för all framtid.
Hej Åsa!
Just nu förbereder du dig för mötet i Folkets hus.
Klart att Kappelshamns hamn skall ägas av komunen = dess invånare.Hoppas att PUK har argument som biter på politikerna.
Egentligen slulle väl inte jag yttra mig, jag är inte gotlänning.
Men när jag nu hamnade på din blogg, så har jag läst på.
Att jag hamnade på din blogg är ett par röda skors skull. Jag letade på google efter röda skor, som behövs till min blogg. Skorna fanns 2007 i ett inlägg hos dig.
Det kan väl vara roligt att de får vara med en gång till, hoppas att du tycker det.
Jag ska skriva ikväll och du är nu så upptagen så jag väntar inte på din tillåtelse.
Lycka till med ert projekt.
Ha det så bra. Viola
Hej Viola! Ja, det går bra att du lånar skobilden. Typiskt mig att köpa skor som ser ut som de skor du hade när du var sju år.
Mötet gick bra. Vi fick nog politikerna att tänka till och det var bra stämning.