SJ?
Alla i hela Sverige vet att tåg då och då blir stående – alla utom SJ som har ansvar för tågen. Tror de själva att de varje gång har lyckats åtgärda felen till 200% så att det aldrig mer kommer att inträffa eller vad?
I vintras stod tågen stilla mitt i ödemarken pga snö. Nu när det är sommar vet jag inte vilken orsaken är, men detta är inte okej:
I sju timmar satt drygt 200 passagerare fångna på ett X2000-tåg i hettan.
Temperaturen steg mot 60 grader och allt vatten var slut.
Då tog Pär Lagerlund, 42, en brandyxa och slog ut fönstret.
– Jag tog lagen i egna händer, säger han.
(ingressen till artikel i Aftonbladet)
Jag förväntar mig att SJ ska ligga steget före. Tågstoppet skedde i Flemingsberg, ett par mil från Stockholms central. Jag tittar på kartan och konstaterar att även om det skedde så mycket ”mitt i skogen” som det kan i den trakten, är det hela tiden nära civilisation och vägar. Det kan rimligen inte ha varit så värst stora problem att försöka lösa transporter till och från tågen. På något klurigt sätt hade det gått. Antingen hade man kunnat transportera dit förnödenheter eller så kunde man ha hämtat åtminstone passagerare ur riskgrupper som små barn, gamla och sjuka.
Det är också absurt att det passerade flera tåg. Hur svårt kan det vara att flytta över folk till dessa tåg? Igen, åtminstone de som tillhör riskgrupperna?
Det finns militära fordon, jeepar, fyrhjulingar och helikoptrar. Under så lång tid som sju timmar borde de kunna göra NÅGOT. Framför allt borde de ha en ständig krisberedskap. Hur är det möjligt att ett modernt transportföretag i Sverige INTE har en fungerande krisberedskap?