Romernas utanförskap i Sverige
Sedan jag flyttade från Uppsala 1988 har jag inte haft någon inblick i hur romernas situation har utvecklat sig. Idag läser jag en artikel i Dagens Nyheter om att svenska romers utanförskap är osannolikt stort.
Det är riktigt svårt att ta in att det hänt så lite med just romernas situation i jämförelse med andra etniska grupper, som till och med har en kortare historia i Sverige. Är det kanske just den nedärvda traditionen med ”antizigenism” som är en starkt bidragande faktor och i så fall från båda håll?
Jag hoppas att den här nya utredningen verkligen leder vidare till något bra.
För mig kommer det alltid att finnas en bra koppling till romer genom att min pappa hade bra kontakt med en romsk familj på Gotland under sin uppväxt. Han kände sig hemma hos dem. Jag skulle egentligen vilja veta mer om romerna på Gotland och jag tror att hövdingen hette Dimitri, men jag har inte lyckats hitta någon information. Skulle någon som läser det här blogginlägget känna till hur det var med romerna på Gotland under 30-50-talet så skicka gärna ett mail till mig!
Rapporten har ett stort värde.
Men vi får inte glömma att det
också finns problem med kriminalitet.
Tydligen så vågar man inte ta upp detta men det är varje enskild persons ansvar och skall givetvis inte leda till generalisering.
Dock känner jag en oro att man skall se detta som en oundviklig effekt av det utanförskap som konstaterats.
En typisk svensk offermentalitet.
Tyvärr får man konstatera att romerna har haft alla möjligheter att assimilera sig i samhället, men vägrat. Romerna håller sig för sig själva, släpper inte in någon utomstående. Då är integration omöjlig. Det finns naturligtvis undantag, lyckligtvis.
Bo: vaddå ”inte vågar ta upp detta”? Har du läst rapporten eller? Jag tror nog att man har med kriminalitet och sociala problem där. Det vore ju helt märkligt annars.
Individen har alltid ett eget ansvar, men du vet, det där med att inte ”döma någon annan förrän man har vandrat några mil i deras skor”. För att kunna yttra sig djupare och mer meningsfullt om den här problematiken så duger det inte att sitta på läktaren och ha åsikter.
Oskar: du gör en kraftig generalisering. På vilken bas? Har du egen erfarenhet av att romer fått alla möjligheter och vägrat?
Jag är fullt medveten om att det handlar om dubbelriktad misstänksamhet när det handlar om romer och svenskar – men så himla svårt är det ju ändå inte att kommunicera med en rom. Det är ju inte som att de av princip hatar svenskar.
Skälet till att man har gjort utredningen är att det inte är en enkel fråga att lösa. Om det vore det hade frågan redan varit löst.
Jag har fördomar och teorier, baserade på iakttagelser. Kontra gärna med motsatta iakttagelser som inte är ovanliga undantag.
Jag upplever (i likhet med Oscar) att romer inte vill bli ”integrerade” och konformera till samhällets uniform, och då är det svårt att tvinga dem. Jag kan delvis förstå en sådan inställning, men som Köpenhamns Christianias hippie-befolkning erfarit är det svårt att upprätthålla en balans gentemot samhället.
Romerna vill nog leva sitt liv på sitt sätt, utan något påtvingat system med skatter, arbete, hyror, sjukvård och annat jobbigt. Allt de behöver är sin släkt som förser dem med den hjälp och det sällskap de behöver, en plats att leva på (helst, men om man inte accepteras där får man flytta runt), och något sätt att skaffa tillräckligt mycket mat för att tillräckligt många i familjen ska överleva.
Ingen annan vill dock ha vadhelst fattigdom, smuts, lidande, sopletande/stöld och sjukdomar som blir följden av en sådana val i sitt eget kvarter, så då blir det kåkstäder och annat billigt eller tillfälligt boende som gäller.
Både samhället och romerna måste på något sätt kompromissa. Annars fortsätter kriget.
Martin: är det här iakttagelser du gjort utifrån eller genom att umgås med romer?
Anledningen till att romer inte traditionellt inte velat anpassa sig är just för att dom blivit hemskt behandlade av staten redan från början (tvångssterilisering m.m.).
Det har funnits, och finns, en utbred ”rasism” mot just romer. Den håller på att luckras delvis som tur är.
Det kommer ta många år innan många vågar lita på ”oss”.
Anonym: det hade varit kul att veta vem du är, men det är också intressant med din sista mening. Vilka är ”oss”?
Det slog mig att Anonym kan vara både svensk eller rom. Spännande…
Givetvis så finns det fördomar mot romer men dom måste själva ändra sitt liv också.
Varför inte sluta vara rom eller var rom ungefär som man är gotlänning på fastlandet.
Man behöver inte kasta varpa och störta stång bara för man är gotlänning.
man behöver således inte vida klänningar eller göra skumma bilaffärer bara för man är rom.
Det krävs kraftag för att ändra romer framtid, om det skall lyckas så måste nog romerna själva ändra sina liv radikalt.
Tyvärr så ser jag ingen lösning på problemet förrän romerna själva förstår att själva problemet är romernas livstil och traditioner.
Kalle
Kalle: fast det är väl ungefär det som är den del av det de har kommit fram till i rapporten? Uppenbarligen finns det romer som inte bär klänning eller gör skumma bilaffärer, men det är väl också uppenbart att det inte är så enkelt som att säga ”nu får ni sluta”?
I alla sammanhang är det viktigt att människor av alla sorter över sin tolerans och uppgraderar sin kunskap om varandra. När jag jobbade med flyktingar kunde det vara mycket irriterande då barn från en etnisk grupp hade rasistiska idéer om en annan grupp, samtidigt som hela gänget betecknades som ”svartskallar” av en del svenskar…
It takes two to tango. Självklart måste båda parter anstränga sig om man vill åstadkomma förändring.
Problemen eller för den delen kostnaden med kriminalitet är inte med.
Den stora skulden ligger enligt rapporten på samhället därav riktas merparten av arbetet och insatserna på att bygga broar mellan romerna och samhället.
Om Romer vill arbeta och integreras finns säkert en möjlighet till minskad kriminalitet och minskat utanförskap, annars är det pengar i sjön.
Maria Leissner föreslår en mängd åtgärder. Bl.a särskilda skolprogram och insatser för att få arbetslösa i arbete eller studier. Det är utmärkt givetvis! Om det inte bara var så att det redan provats måmga många gånger.
Och ofta fungerar det inte.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=1022291
Ceasar och Bo: jag är optimist. Problem beror på att man ännu inte hittat lösningen, men jag är helt säker på att lösningen finns. Men uppenbarligen är det komplicerat.
Tack för länken Bo!
Om det vore ex infödda vanliga Gnosjöbor som betedde sig som romerna gör skulle alla lägga skulden på individen, alltså föräldrarna etc.
Nu är det romer och då är det plötsligt samhällets fel?
Romernas problem beror på romerna själva.
Att det behövs lite extra tankemöda kring romers tillvaro är inget nytt.
I Uppsala pågår ett ESF-projekt med inriktigt att öppna samhället för gruppen:
http://www.uppsala.se/sv/Foretagarbete/Arbetsmarknad–sysselsattning/Arbetsmarknadsinsatser–sysselsattning/Projekt/Romano-Zor/