Har de någonsin satt sin fot på en skola eller?

Det kan ju låta bra det här med att det är viktigt att satsa på ungdomar så att de slutför sina gymnasieutbildningar och får kompletta betyg och sedan kan gå vidare till högskolan och komma ut på andra sidan med massor av kunskap och kompetens. Som på räls. Som en magisk utbildningsmaskin.

  • Då tänker jag på det syskonpar som gick på en högstadieskola. Deras pappa förolyckades, polisen ringde hem, mamman svarade och dog i hjärtattack. Hur enkelt tror ni att det var för det syskonparet att prestera på topp under de närmast följande åren?
  • Jag tänker på den lilla bräckliga fågeldunslätta tjejen med anorexia. Hon som hela klassen stöttade och höll ögonen på medan hennes mamma snarare stötte bort henne. Hon hade fullt sjå med att veta var hon skulle bo.
  • Jag tänker på den killen vars pappa förolyckades precis innan han började gymnasiet. Hur utflippad tror ni att han var?
  • Jag tänker på en handfull tjejer som födde barn under sin gymnasietid.
  • Jag tänker på ungdomar som kämpar trots att de har missbruk i hemmet.

Hur kan alliansens politiker tro att de här ungdomarna är hjälpta av att få mer piska på sig? Vad tjänar det till att minska människors möjligheter att utbilda sig? Det här fattar jag inte alls.

3 kommentarer
  1. Johan Malmros
    Johan Malmros says:

    Det verkar som om du har lärt dig alliansens utbildningspolitik från de rödgröna. Jag brukar få höra detta också, och känner inte igen mig alls.

    Det handlar om att skolan ska lyfta fram varje elev på deras egna villkor och förutsättningar.

    Jag tror att alla elever, oavsett skick och hemförhållanden tjänar på lärare som har bättre ämneskunskaper, och som vet hur man stöder elever som har problem.
    Jag tror att alla är behjälpta av den satsning på kuratorer, speciallärare och skolhälsovård som planeras nästa mandatperiod.

    Väldigt många elever med neuropsykologiska symptom får ingen diagnos och därmed inte rätt stöd. Väldigt många elever som mår dåligt p.g.a. trakasserier i skolan eller dåliga hemförhållanden uppmärksammas inte.

    Alla elever har rätt att förvänta sig bästa möjliga stöd. I dagens skola är det inte så. Det handlar inte om piska, det handlar om att de allra flesta som inte uppnår målen skulle klara det med rätt stöd i rätt tid. Sedan finns det alltid några som har sådana problem att skolan inte kan lösa dem.

    Sedan tror jag inte att någon pratat om att minska människors möjligheter att utbilda sig. Tvärtom.

  2. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    Johan: jag håller så klart med dig i dina intentioner om skolan. Där är vi nog helt överens. Det är i utförandet som det skiljer.

    Jag har via min dotter hört hur nya regler påverkar ungdomar som vill studera. Jag har genom åren samlat på mig direkta och indirekta erfarenheter.

    Det är förvånande att ett liberalt parti intresserar sig så mycket för ”pekpinne-frågor”. Ända sedan jag läste pedagogik har det förundrat mig att det tar sådan tid att realisera den kunskap som faktiskt finns om skolor och pedagogik.

    Jag är ganska överens med Lena Adamson och Anders Fldoström på Högskoleverket.
    http://www.dn.se/debatt/politisk-tafatthet-bakom-misslyckad-hogskolepolitik-1.1172049

  3. Johan Mamlros
    Johan Mamlros says:

    Det är just på den punkten du beskriver, att ”realisera den kunskap som finns…” jag hoppas att Folkpartiets politik ska ge resultat på sikt. Det satsas enormt på forskning om utbildning just nu, och det pågår ett arbete för att knyta lärarhögskolorna närmare forskning. En mer forskningsanknuten lärarutbildning helt enkelt, som knyter an till den kunskap som finns, och ny kunskap. Tyvärr är det inte lika intressant för pressen attt skriva om det, som om burka-förbud och dyl. Sedan får Folkpartiet också skylla sig självt, när man (tycker jag) undervärderar svenskarnas intelligens och hellre kör ut ”pekpinnefrågorna” i tron om att de ger fler röster. Det skymmer sikten för det i Fp:s skolpolitik som på allvar kommer att höja den svenska skolan.

    SVD-artikeln var intressant. Kan delvis hålla med, men inte helt. Hela utbildningssystemet har lagts om till det bättre, men några reformer har genomförts lite väl snabbt, bl.a. gymnasiereformen. Nu följer 4 år av uppföljning, och finjusteringar. Våra skolpolitiker har en uppriktig vilja att hjälpa de mest utsatta, och politiken baseras i stor utsträckning på forskning och erfarenheter från lyckade skolor. Därför har jag gott hopp om skolan om Fp får fortsätta 4 år till.

Kommentarer ej möjligt!