Vad utvecklar Gotland?

Nu är upphandlingen av färjetrafiken till Gotland på tapeten igen. Regionstyrelsen har möten med Trafikverket.

Brittis Benzler befarar att de gotländska ståndpunkterna vad gäller snabbhet, kvalitet och turtäthet i färjetrafiken kan komma att dribblas bort i den nya upphandlingen. 

– Allt tycks handla om att trafiken ska bli så billig som möjligt. Att utveckla Gotland finns inte alls med i uppdraget, säger hon.

Det finns väl ingen som inte anser att färjetrafiken är Gotlands livsnerv och att vi verkligen måste anstränga oss för att hitta riktigt bra lösningar, men är utveckling bara snabbhet, kvalitet och turtäthet och om det är det, kan det endast uppnås genom att vi behåller den nuvarande modellen för färjetrafik?

Eftersom vi försökt hitta lösningar för Kappelshamns hamn har vi antagligen blivit mer vana vid att tänka på färjetrafiken som något som man kan hantera på fler sätt än bara genom att använda Visby, Nynäshamn och Oskarshamn som hamnar. Vi har lagt vårt mentala pussel på andra sätt och vår bild av färjetrafiken inkluderar möjligheterna med Kappelshamns hamn vad gäller trafik till fastlandet och kanske också Finland, Estland och Ryssland och för den delen också Slite.

Vad menar vi egentligen med utveckling? Vad innebär det att utveckla Gotland? Likväl som en färja till Visby påverkar hela Gotland, så skulle också en färja till Kappelshamn påverka hela Gotland.

Miljöaspekten blir allt mer krävande. Det känns som att många på Gotland reagerade med indignation när Trafikverket skickade sina första signaler om ökade krav på minskning av bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid. Som att det är fräckt och nesligt att nämna sådana detaljer när man pratar om vår Gotlandstrafik. Men, miljökraven är en krass realitet idag. Kan vi verkligen lösa allt med biogas på färjorna?

Som jag uppfattar detta med miljökraven så kommer vi inte att nå upp till kraven ens med biogas och det finns ingen anledning att tro att kraven kommer att minska, tvärtom, så länge ingen uppfinner det ”magiska bränslet” så lär vi nog få vänja oss vid att miljötyglarna stramas åt än hårdare.

Därför borde det vara självklart att vi behöver sätta på oss nya glasögon när vi studerar frågan om Gotlandstrafiken. Vi borde börja om på nytt. Bryt upp hela Gotlandstrafikpusslet och lägg ut bitarna på nytt. Många bitar kommer antagligen att hamna på samma ställe som innan, men utveckling är dynamisk, inte statisk.

Vision 2025, 65 000 fast boende på Gotland – var ska de bo? Hur vill de resa? Hur många besökare har vi då? Vad har hänt i Östersjön vad gäller utveckling av både färjelinjer och kryssningstrafik 2025? Om vi verkligen tror på att Gotland kommer att utvecklas, så borde Kappelshamns hamn vara mer intressant som kompletterande hamn, eller hur? Hur länge till klarar Gotland att utveckla sig UTAN att räkna in Kappelshamns hamn?