Aftonbladet mer lönsamt i digital utgåva än på papper!
För ett år sedan bloggade jag om Papperstidningens död och Skärm eller papper?
Lokalt har tidningarna försökt ta fram en lösning för iPad, men enligt min mening är det en halvhjärtad, tafflig lösning som jag inte är beredd att betala för. Samtidigt pågår som jag förstår en panikdiskussion om hur de ska ha råd att fortsätta att ge ut tidningar och också om hur de ska kunna ta betalt för digitala tidningar.
Jag blir mycket glad när jag läser att Aftonbladets chefredaktör Jan Helin berättar i Resumé att de nu tjänar mer pengar på sin digitala tidning än på papperstidningen.
Vi kommer självklart inte att sluta ge ut papperstidningen. Vi älskar den och den är en god affär. Men det är inte längre vår volymprodukt. Jag drog exemplet för att alltför många slentrianmässigt svarar att ”jo, jo, det där med digitalt är kanske spännande, men det finns ju inga pengar där”. Det är inte sant och är en trött, bakåtsträvande inställning till utvecklingen i tidningsbranschen.
Precis som i de blogginlägg jag skrev för ett år sedan vidhåller jag att det är svårt att med blicken riktad mot framtiden blir allt svårare att motivera papperstidningarnas existens. Digitalisera mera!