Varumärkesdrevet går…
Jag orkar inte ens ta de aktuella orden i min mun. I E24 är en artikel med rubriken Sveriges dyraste slogans. Och så påstår man att Gotlands kommun lagt 5 miljoner på att ta fram en slogan, eller hur menar de?
Hittills har inte en endaste tidning lyckats skriva om Gotlands varumärkesarbete på ett rättvisande sätt. De har haft alla chanser att sätta sig in i arbetet och det finns pdf:er att ladda ner på Gotlands kommuns hemsida.
En plats varumärke är den inre bild man bär med sig av den platsen. Vad tänker du på när du tänker på Gotland? Alla människor har förstås sin individuella bild om vad Gotland är, ibland är den bild som folk har inte den bild som är önskvärd. Man vill att bilden ska förändras. Det är därför man gör ett varumärkesarbete. När det gäller Gotland är platsen välkänd och de flesta tycker att Gotland står för många positiva värden, men, så gott som alla tänker på Gotland som en sommarö med turister. Den bilden vill vi förändra. Vi vill jobba för att Gotland ska förknippas med alla årstider, vi vill få folk att förstå att det är underbart både att bo och verka här.
Och det är inte bara alla vi som arbetat i varumärkesgruppen som vill det. Utan det är alla som på olika sätt bidragit i varumärkesarbetet, kanske 700-1000 personer på Gotland? I flera år har frågan diskuterats utan att man direkt benämnt den som en fråga om varumärket Gotland. Många vill få saker att hända, många vill påverka utvecklingen.
Det är mycket okunnigt att förminska hela det här arbetet till att påstå att det lett till en slogan. De ord som man påstår är nämnda slogan har aldrig varit avsedda att användas som en slogan i extern marknadsföring, utan det är ord som internt, bland alla som bor och verkar på Gotland ska fungera som ett varumärkeslöfte, en påminnelse till oss själva om vilken riktning vi ska jobba i.