Ett sådant pillande!
Ibland inträffar det där läget då man helt enkelt måste rensa upp bland sina datorfiler. Placera allt på rätt ställe. Ordnung ordnung! Jag är duktig på att kontinuerligt sortera mycket. Alla mina kunder har sina filer prydligt sorterade i mappar som jag gett stiliga ikoner, typ en bild på en motorcykelpingvin till Berra/MCraft, en raggarbil till Bilhandlarn och en flerarmad skalbagge/caterpillar till Nybergs Entreprenad. Så långt är allt bra.
Men så har vi roddat om i hela datorupplägget. I och med att jag skaffat kontor i Visby, fungerade det inte att jag har två datorer, en bärbar och en stationär. Jag måste ha allt jag jobbar med tillgängligt jämt, samtidigt som jag måste ha en större skärm när jag gör vissa uppdrag. Nu har jag en macBook Pro som jag alltid har med mig och en skärm som står i Visby som jag enkelt kan ansluta till. I Kappelshamn kan jag ansluta till tv:n eller en ”fulskärm” om det behövs. Kommer nog att fungera bra, men…
…jösses vilket fixande innan allt hamnat på plats! Jag hade ju nämligen en uppsättning kundmappar i min stationära dator också. Plus att jag velade mellan att använda iPhoto eller Lightroom till alla fotografier, vilket gjorde att bilderna plötsligt fanns i två olika sorteringsvarianter. Nu har jag återgått till att använda iPhoto (med stöd av iPhoto Library Manager, ifall någon undrar) och då måste alla bilder in i det systemet.
Och sen har vi alla de där filerna som inte med självklarhet passat in. De som ibland skräpat en stund på skrivbordet innan de förpassats till mappen med det skumma namnet Tillfälliga dokument. Uj uj uj en sådan blandning det var i den mappen. Nu när jag tänker efter inser jag att det finns ännu en rörig mapp: Åsas flyttmapp. Den som ligger på en server och som användes just när en fil skulle göras tillgänglig från båda mina datorer. Det ska bli väldigt skönt att ha allt på en dator. Så som det egentligen var för några år sedan.
Nu ska vi bara hitta en lösning där vi lägger hela vårt uppdragsarkiv på en server som är tillgänglig oberoende av var vi befinner oss och så måste jag ha en liten hårddisk för att klara hanteringen av alla fotografier så att jag alltid har med mig dem också. Vilket pusslande!
Alltså, så länge man bara har en liten dator och sig själv att tänka på löser sig nog det mesta, men när man har massor med uppdragsgivare att hålla ordning på och en ruggig massa bilder, så måste man tänka smartare från början. Det får inte bli fel, det måste vara logiskt så att allt alltid går att hitta.
Alla dessa filer som skall sparas:D
Kan du inte skaffa en usb-disk. Det är riktigt bekvämt men det kanske du har redan?
Bra backup dessutom.
Jag har en hårddisk som har valfritt usb eller firewire som kopplas in så snart jag är i Visbykontoret. Via det nya fiffiga Timemachine görs det hela tiden automatisk back-up, som jag dessutom kan backa i, ifall det skulle behövas.
Sen har jag en pocket-disk med två usb-kablar (en för bara ström ifall man ska göra något tungt som att jobba med film direkt mot disken).
Och så har vi en server som vi når över nätet. Och en ftp-server.
Sen har jag ett litet usb-minne-pinne också.
Det var nog allt :-)
Förutom att jag just nu har en katt på min vänstra axel.
PLUS en ftp-server! Det var väldans.
(skojar. Känner mig som Alice i Underlandet här…)
Jamen, det är ju väldans så mycket man behöver! Det här momentet att ”jag postar en CD” existerar knappt längre. Alla vill ha sina digitala grejor NU. Inte sen. Just för att man teoretiskt vet att det är möjligt.
Vi har dessutom just bestämt att Roine också ska ha kontor i Visby, fast hos Peek-A-Boo, så då måste vi vara ännu klurigare för att skapa digitala lagringsplatser om underlättar vårt arbete. Plus att vi kan slå på röst- eller videochat om vi måste prata om nåt.
Aha, Peek-A-Boo vet jag var det ligger!
Plus att du är ju en sån som verkligen fixar något, du ger dig ju inte!
Ha en skön dag!
Fast Peek-A-Boo har flyttat sedan du var här :-)
Hide-And-Seek…