Bilar och miljö – motorcyklar och miljö?

När man pratar om Gotland Ring kommer ofta miljöaspekten med. Man kopplar bilar till utsläpp. Just nu pågår GGN-Gotland Grand National. 2300 deltagare som kör enduro i den gotländska gyttjan. 2300 deltagare som kommer hit med minibussar och släp. Och så en himla massa åskådare som tar sig ut till tävlingsområdet på Tofta Skjutfält.

Det kanske är jag som inte är tillräckligt observant, men jag hör faktiskt inte miljöaspekten nämnas när man pratar om GGN? Det är mer som att ”GGN är ju en så himla kul grej så varför trista till det med att prata miljö?”. GGN ska vara skitigt, det är en del av det som gör det roligt – läs artikel på gotlandska.se.

Det är inte enkelt att prata om utsläpp och miljö. Vi styrs så mycket av våra förutfattade uppfattningar att vi inte tar till oss en del nya fakta. I våras släpptes t.ex. en undersökning om hur vi kan minska utsläppen på transporterna till och från Gotland genom att kombinera färja och flyg. Även fast man i siffror med stor tydlighet kan visa att man minskar utsläppen med idén är kopplingen mellan flyg och utsläpp så stark att jag tror att folk inte tar till sig sifferbevisen. Man tänker kanske att det är något fel på undersökningen, därför att man vägrar att ställa om till tanken att man kan göra lågsäsongstransporterna mer miljövänliga genom att satsa på fler flygturer, samtidigt som man behåller trafiken med den långsamma färjan.

För att koppla tillbaka till Gotland Ring och GGN: vilken av företeelserna kommer att bidra mest till att minska utsläpp i världen? Var kommer vi att få se mest av alternativa bränslen? Var kommer utvecklingen att ligga i framkant?

Jag är verkligen ingen miljöexpert, men så mycket har jag förstått att det är en komplex fråga. Det gäller att hålla huvudet kallt och ta in hela sammanhanget. Svaren idag kan vara förlegade i morgon.