Haussade bloggar
Tack och lov finns det folk i marknadsföringsbranschen som inser att bloggar i stil med Alex Schulmans inte är en så bra plats att annonsera på, därför att han helt enkelt skriver en massa dravel som ofta bara syftar till att provocera och därför kan vara stötande. Vilket varumärke vill kopplas ihop med en sådan kille? Eller med någon annan bloggare som nappat på trenden att med någon slags skruvad ironi tycka att det är okej att skriva vad som helst. Läs artikel på DinaPengar.se. Inte heller om man skriver om kommersiella saker på en mode- eller prylblogg blir det bra.
Jag gillar inte idén att man tjänar pengar på sin blogg, därför att det skadar integriteten och trovärdigheten. När jag t.ex. på Pigges uppdrag skriver en artikel om villaområdet Munthe 2 som publiceras i annonsfinansierade Lokaltidningen så är det uppenbart att jag är köpt som skribent. (Ni kan läsa den här, men ni måste scrolla med de gröna pilarna för att komma till rätt sidor). Men när jag skriver här, i min egen blogg, är det jag själv som är min uppdragsgivare. Det kan i och för sig innebära att jag tjänar pengar på min blogg under förutsättning att någon som läser den är intresserad av att anlita mig och läser min blogg för att stämma av vem jag är som person. Men då handlar det om att bloggen är en del av min image, den förmedlar en liten pusselbit om vem jag är. Jag behöver inte anpassa mina texter efter någon annans önskemål för att uppnå den effekten.