Lokal, global eller mittemellan?
Idag står det i Dagens Nyheter att forskare kräver färre flygningar. Hur vi i framtiden ska förhålla oss till flyg tycker jag är en knepig fråga. Transporter handlar alltid om att vi har nytta av att kunna förflytta oss och/eller prylar från A till B och det behovet kommer vi att fortsätta att ha.
I supertechno-framtiden får vi nya transportmedel som effektivt nyttjar sol-vind-vatten-energi, eller varför inte psykisk energi? Eller så bara teleporterar vi allt, lätt som en plätt. I den vanliga framtiden, den som inte utspelar sig i sciencefiction-filmer, så kommer vi visst att hitta på lösningar som vi inte kunnat drömma om 10, 50 eller 100 år tidigare, och transportmöjligheterna kommer att påverka hur vi lever och planerar våra samhällen – så som de alltid gjort för vikingar, mongoler, Christopher Columbus, Slitebor, Ålandsbor, parisare, kockar, läkare, bönder, ja helt enkelt ALLA människor.
Här på Gotland fanns det tågtrafik från 1870 till slutet av 1950-talet. Det påverkade infrastrukturen med byggande av stationer, vägar, bostäder och kringverksamheter. Det påverkade näringslivet som t.ex. sockerproduktionen och turismen. Idag finns bara banvallarna kvar – utom i Dalhem där man har tågmuseum – och kvar finns små stationshus som ibland ligger helt avsides från de vägar vi använder idag. Idag är det bil som gäller på Gotland och för lyckligt lottade platser även buss. Det är så enkelt att ta bilen att folk som bor på landet gärna kör flera mil för att jobba och när de ändå är iväg så handlar de på vägen hem och livsmedelsbutikerna på landet har fått allt svårare att klara sig. Det är så lätt att transportera sig att allt blir centraliserat.
Samtidigt pågår en annan infrastrukturförändring som påverkat våra liv dramatiskt: bredbandsutbyggnaden. När den drog igång pratade man mycket om hur folk skulle börja distansarbeta mer, men det har inte blivit en så dramatisk förändring som man trodde. Men bredband och internet HAR förändrat vår vardag. Vi sköter bankärenden hemma, vi handlar varor och resor on-line, folk umgås och roar sig via nätet, många använder internet för att kunna utbilda sig på distans och det har blivit lättare att jobba där man befinner sig – och då kunna välja mer fritt var man vill befinna sig. Bredband har gjort att vi kan stå i förbindelse med resten av världen till och med från ett litet ställe som Kappelshamn.
Om nu världen måste ställa om sina vanor och med större noggrannhet bestämma vilka transporter vi behöver och vilka vi kan vara utan – hur kommer det att påverka vår samhällsutveckling? Hur kommer det att påverka det här med lokalt och centralt? Ska vi alla flytta in till städer eller kommer vi äntligen att börja utnyttja de möjligheter som bredband ger oss att välja VAR vi vill befinna oss?
Idag gör internet och TV att vi mentalt får ett kortare avstånd till resten av världen, vilket gör att vi reser som aldrig förr. När vi reser träffar vi människor och får större inblick i deras liv, vilket skapar större global förståelse. Det är bra för oss människor och jorden – samtidigt som transporterna förstör vår miljö.
Den dagen vi alla är jämlika och det kostar lika mycket att sy en skjorta i Hemse som i Vietnam försvinner poängen med att frakta billiga kläder över halva jordklotet: kommer vi någonsin att hamna i det läget? Hur gör vi med frukt och grönsaker: ska vi satsa mer resurser på att utnyttja spillvärme från industrin för att odla frukt och grönsaker i Sverige året om. Går det? (I Slite värms gurkodlingen av just spillvärme från Cementa) Och allt det här fraktandet av kött och fisk…
Frågan om miljön är så komplex. På 70-talet när miljörörelsen främst drevs av ”gröna vågen”-typer så var det mycket hånfull kritik av typen ”vi kan inte gå tillbaka till häst och vagn”. På 90-talet känns det som att det mesta handlade om sopsortering och konsumtion – Svanen-märkt och liknande. Idag har frågan vuxit till att omfatta allt fler och jag tror att mänskligheten äntligen är mogen att förstå allvaret. Vi måste rädda jorden – men vill vi verkligen sluta flyga?
Vill vi verkligen sluta flyga?
Vi måste begränsa vårt flygande radikalt. Att åka till Thailand och sola håller inte. Flyga bör man bara göra i nödfall, inte för nöjes skull.
JA, vi måste rädda jorden, men sluta resa…?
Det är så knäppt. Vi valde att bosätta oss 4 mil från tätorten. Nu visar det sig att vår ena bil, den vi nästan inte använder, åker mer än ett halvt varv runt jorden varje år…
Och jag som är författare och tänkte mig sitta och skriva mina böcker, flyger, åker tåg, buss, bil, taxi, allt – för att tjäna pengar.
hemma tar jag hand om min skog, varsamt gallrandes skitträden för att de andra träden ska växa sig fina och skördas till sågtimmer. På så sätt kapslar man ju in mest kol för framtiden, i fina trämöbler, parkettgolv som ligger i 40-100 år…
Men, sen reser vi bevisligen så mycket att vi sprutar ut betydligt mer co2 än jag någonsin kan lagra i min lilla skog…
Ack ja.
(Kul att äntligen skriva en kommentar hos dig! Det tog bara 7 minuter att öppna kommentarsrutan. Varför tar de sådan tid? Att komma in på din blogg tar trots allt bara någon minut…)
Revolvingdoors: såg att din blogg handlar om just klimat/miljö. Känner dock att det blir för enkelt att svara ”ja, vi ska sluta flyga för nöjes skull”. Jag tror att flyget är viktigt för den globala familjekänslans skull och det är just den känslan som är med och ger oss globalt miljömedvetande. Så för mig blir det nästan en Moment 22-fråga…, men bara nästan, för det är uppenbart att antalet flygresor måste minska.
Anders: du beskriver så bra hur trassligt det är att göra rätt i miljö/klimathänseende!
Vi bor också på landet och i det ligger känslan av att man lever mer i ”samklang med naturen” (ha ha, vi är inte alls den typen av människor, men ändå) – men i själva verket går det ju åt en hel del bilresor som vi inte behövt göra om vi bott i stan.
Man kan också fundera över villa kontra flerfamiljshus – är det ett bra resursutnyttjande?
Samtidigt: om inte de som bor i stan åker ut på landet för att uppleva naturen, så tappar de känslan för naturens värde. Precis som med flygningen. Det kan inte vara bra för utvecklingen att vi begränsar vår aktionsradie.
(Åh så jag önskar att du får ditt bredband snart! Jag lider med dig…)