Självgående läslust

Barn är intresserade av att lära sig saker om sin omvärld. Jag har hört exempel på barn som lärt sig att känna igen bilmärken och bensinmacksnamn fast de egentligen inte kan läsa. Många barn intresserar sig för bokstäver.

Jag var ett sådant barn. Jag hade bokstavsklossar som jag lekte med. Jag låg bredvid min pappa när han läste tidningen och pekade och frågade ”vad står det där” och pappa svarade tålmodigt tills den dagen kom när jag istället frågade ”står det Hagmans Livs där?” och liknande. Då hade jag knäckt läskoden. Parallellt tror jag att mamma, på min uppmaning, skrev korta ord för att jag skulle se hur de stavades. (Eller om det var pappa som gjorde det?)

Jag hade mina äldre syskons ABC-böcker som jag av egen lust kollade igenom om och om igen, tills jag fattade. Den första bok jag läste var min systers vältummade exemplar av Askungen med illustrationer av Disney. Det var en stor utmaning att ta mig igenom all den här texten och för att slippa läsa något ord mer än en gång, strök jag under det ord jag hade läst med en blyertspenna. Strecken finns ännu kvar… Jag tror att jag var 5 år när jag läste Askungen. Alfabetet kunde jag nog när jag var 3 år.

Min dotter har gjort på ungefär samma sätt. Som föräldrar har vi mest svarat på hennes frågor eller begäran om att göra stavningsövningar i form av en bild på t.ex. en sol och så tre streck att skriva s-o-l på. Hon har också tittat mycket på TV och har suttit en hel del vid dator från att hon var liten.

I Dagens Nyheter finns idag en artikel om hur många barn lär sig läsa vid sidan av skolan och att skolan har svårt att bemöta det. Det tycker jag är trist. Att knäcka läskoden och få ett flyt i sitt läsande är en viktig livskunskap. Hur kan man låta bli att haka på när barnen själva visar tecken på läsintresse?

4 kommentarer
  1. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    Jag tycker det är alla vuxnas uppgift att haka på barnens läslust – men att skolan är skyddsnätet som ser till att alla kommer in i läsningen.

    Tricket är att bemöta alla barn på deras nivå. Alla måste få lagoma och kul utmaningar. Om det ibland innebär att man lär sig läsa från Pokemon-kort, så är det okej eller kanske t.o.m. riktigt bra?

  2. Dorothea
    Dorothea says:

    Det där känner jag för eftersom jag själv också lärde mig läsa på egen hand (trots stort motstånd i hemet eftersom det inte ansågs bra att ungar kunde läsa när de kom till skolan) och sen fick sitta och rita eller läsa roliga böcker i skolan när de andra slet med läsningen. Helt vansinnigt, min arbetsmoral hämtade sig nog aldrig… ;-)
    Jag har alltid sett till att alla mina elever fått arbetsuppgifter på sin nivå, oavsett ämne. Men min egen dotter hade inte sån tur… när hon t ex räknat färdigt dagens uppgifter fick hon sitta och rita eller göra vad hon ville (utom jobba vidare i skolböckerna, alla skulle vara på samma sida!!!) Om det är något jag ångrar är det att jag var så flat och inte protesterade. Men det var inte så lätt getemot en äldre kollega. Inte var vi på samma skola heller, då hade man kanske kunnat ingripa på ett annat vis.

  3. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    Min bror som var snabb på matte fick när alla uppgifter var lösta gå ut på skolgården och plocka pinnar. Vilket hen förstås tog som ett straff. Så sjukt. Det skedde på 50-60-talet.

Kommentarer ej möjligt!