Gillar min bil!
Den här bilen jag kör runt i är lite speciell. Suzuki Jimny är en liten terrängbil med både fyrhjulsdrift och lågväxel. Om man läser biltester så är testarna lite förvirrade, man förstår inte riktigt vem bilen ska passa till – men tycker ändå att det är positivt att den är så billig. Men i min del av världen finns det nog kanske fem bilar av den här sorten inom en radie på ett par mil. Är vi alla helt knäppa eller? Nej, det är troligare så att vi gillar den här bilen.
Det är bara att erkänna att man måste vara vaken när man rattar sin Jimny. Glöm det där med slimmade bilar som ligger som fastsugna längs vägbanan, sån är inte Jimnyn. Vindkänslig och ganska hårda stötdämpare – det gäller att hålla tungan rätt i mun. Men, när jag hade vant mig vid det, så tycker jag att det känns lite mesigt att köra andra bilar. De kör ju sig själva, vad är det roliga då?
För mig är det toppen att ha en bil som hänger med när jag vill köra på knöliga grusvägar längs stenkusten, testa okända skogsvägar eller ta mig ut genom snö nu på vintern. Jimnyn är hög så att sikten är bra samtidigt som det krävs lite mer än en oväntad krater i en väg för att underredet ska slå i (sådana vägar har vi i yttermarkerna här på ön, de leder till vackra platser vid havet). Nu på vintern tuggar sig Jimnyn envist genom snödrivor och jag har också klarat att köra upp till fyren vid Hallshuk i ett väglag då flera andra bilförare valde att parkera sina bilar längs vägen (det skulle tändas en vårdkase). Det är när jag ser andra bilar sladda som jag inser att färden i Jimnyn går stadigare.
Uppskattar också mycket att min bil verkligen blir varm, jag är en frusen typ. Nackdelen är att den inte är lika bra på att kyla ner sig när det är sommar och stekhett, men men, det går ju att ha rutorna nere. En annan nackdel är utrymmet för packning och passagerare. Två personer i baksätet sitter lite trångt med knäna och det ryms inga stora grejor i bilen, ens om jag fäller ner båda baksätena. För det mesta har jag ett baksäte nerfällt för att få extra packutrymme. Fiffigt är dock att utrymmet bakom sätet är precis lagom att ställa in matkassar i så att de står med stöd.
Min Jimny fungerar sommar som vinter här ute på landet och är dessutom smidig när jag kör inne i Visby! Halkiga backar finns ju inte bara på landet, särskilt inte på en ö där inga vägar saltas. För mig är Jimnyn perfekt, liten men tuff. Ingen skrytbil, men en bil som fungerar till det jag behöver.
Ja den är tuff. (Har ju suttit där bredvid dig på färd genom Gotlands vackra natur).
Den blå färgen är häftig oxå, du syns om man så säger.
Nalle
Låter som en kanonbil även här i Stockholm, för här är det minsann inte heller så bra vägar på sina ställen… :-)
Fast, jag rekommenderar inte längre turer på motorväg med Jimnyn. Det tror jag blir lite jobbigt. Där vill man nog hellre ha slimmade bilar. Eller, så är det jag som är ovan.
Jag är också jättenöjd med min pärla. Åker mycket till skogen med hundarna här i Dalarna och den tar sig fram perfekt även i djup snö. Har även åkt långtur till fjällen och visst svajar det lite, men sätena är kanonsköna och ljudnivån stör inte alls. Den passar mig och mina behov perfekt. Sen är den cool med sidesteps, breda fälgar och frontbåge. Ser ut som en Hummer som krympt i tvätten på Statoil.