Almedalsvecka med leveransgaranti?

Lena Mellin skriver i Aftonbladet att:

Två gånger på 42 år har alltså debatten på och kring Almedalen haft betydelse. Ingen särskilt imponerande meritlista.
Trots det fortsätter journalisterna och lobbyisterna och politikerna komma.

Hon är förvånad. Det är inte jag. Det handlar åter igen om Det Goda Tramset. Vi människor behöver doser av det goda tramset för att lära känna varandra, för att våga lita på varandra och för att lägga grunden till en slags effektivitet när den behövs. Det blir svårare att ta hjälp av folk när det behövs om man inte börjat med att lära känna varandra.

Jag är säker på att det är något liknande som gör att folk envisas med att åka på Almedalsveckan år efter år. De suger i sig bra vibbar från andra som är engagerade och pålästa, det blir en sporre att själv prestera bra, man får inblick i hur konkurrenterna jobbar och Almedalsveckan är nog ett av få tillfällen då politiker, organisationer och företag kan känna att de är delaktiga i en gemenskap av engagerade människor som vill förändra. Överblick, samhörighet och kittet är Det Goda Tramset.

Det är kanske inte meningen att Almedalsveckan ska leverera resultat i form av politiska ögonbrynshöjare i media. Resultatet sitter inuti folk och gör dem mer motiverade att jobba vidare. Det är vad jag tror.