Åsa trendfunderar

Det var ett tag sedan jag gjorde någon trendspaning här i bloggen, men just idag kom en tanke till mig och den handlar om allt som finansieras med reklam. Jag läste en artikel i Dagens Nyheter om att Twitter nu ska börja sälja annonsplatser så att företag kan annonsera vid vissa sökord.

Samtidigt har jag börjat diskutera det här med papperstidningar. Jag träffar på flera som säger att de gärna betalar för sin gotlandstidning men att de vill slippa själva papperstidningen och istället kunna läsa den fullständiga tidningen på nätet och inte som idag både vara prenumerant av en papperstidning som knappt aldrig öppnas och samtidigt läsa delar av tidningen på nätet. Som prenumerant borde man idag kunna få tillgång till allt tidningsmaterial oavsett var i världen man befinner sig.

Som vana internetanvändare låter vi blicken flacka förbi annonser när vi överblickar tidningssidor på nätet. När vi googlar vet vi att de översta raderna och spalten till höger är reklam – fast i somliga lägen söker vi just produkter, så då har vi faktiskt nytta av reklamlänkarna. Kollar vi på kommersiell webb-tv så inleds det med en reklamfilm och även om man försöker låta bli att kolla, så måste man ändå kolla så pass att man är alert när den tar slut, för det är ju då det man ville se börjar…

Våra mailboxar svämmar över med spam men också reklam från företag som vi faktiskt har en relation till. Både när vi tömmer IRL-brevlådan och mailboxen i datorn har vi rationella tekniker för att snabbt rensa bort det som vi inte vill ha. TJOFF så raderar vi eller slänger direkt i returpapperskassen.

Vi lägger så mycket av vår dagliga energi på att undvika reklam!

Jag är ingen generell reklamhatare. Jag gillar välgjord reklam och tycker det är kul med reklamfilmer – ibland. Det finns tillfällen då reklam faktiskt piggar upp tillvaron. Men… det här ständiga reklamskvalet.

Tänk om man kunde stänga till reklamkranen? Tänk om man kunde betala för att vistas i reklamfria zoner på nätet? Lite så görs redan med en del tjänster där man kan välja gratisversionen med reklam eller betala och få en reklamfri version. Men problemet är att de tjänsterna är en droppe i havet. Tänk om vi kunde betala för att läsa våra stora dagstidningar reklamfritt på nätet – vad skulle det kosta?

Och detta är dagens trendfundering: jag tror att vi snart kommer att få tillgång till fler reklamfria zoner på nätet. Att reklamfritt blir en tjänst som vi gärna betalar för.

Tänk tanken: du kollar igenom alla våra dagstidningar på nätet utan att störas av den minsta reklamruta. Du kan stänga av den delen av hjärnan som aktivt undviker reklam. Du kan helt enkelt koncentrera dig på att bara läsa artiklar och titta på bilder. Sidorna laddas snabbare. Du blir mer avspänd. Tillvaron blir skönare. Eller hur?

1 kommentar
  1. Rolf Broberg
    Rolf Broberg says:

    Det var längesen du skrev detta, men jag trillade in på din spaning idag och håller helt med. Det är inte klokt vilka resurser som läggs på att göra reklam påträngande idag. Ofta vänder den sig inte till den som letar, utan den vill hindra den som inte letar från att gå fri. Den stoppar dig på gatan, den dränker eventuell viktig post irl-brevlådan liksom i e-posten, den tynger ner papperstidningen och ramlar ut när man bär in den. Den ställer sig i vägen för det du vill titta på på skärmen och hackar upp filmskapares verk i skärvor ungefär som den okänslige avbryter ett känsligt samtal stup i ett. Den står och blinkar brevid den text du försöker läsa så att koncentrationen går all världens väg, och den pressar plötsligt in sig mellan textstycken så att allt flyttar på sig och man måste leta efter var i texten man hölls.

    Så länge den håller sig lugn i marginalen precis som skyltfönster på gatan är det helt ok. Lätt tillgänglig men inte påträngande. Men tyvärr har ”kapprustningen” drivit upp bruset till öronbedövande nivåer.

    Att jag hittade din spaning berodde på att jag undrade om någon annan än jag använt ordet ”irl-brevlådan”.

    På min blogg (som handlar om trafik i stan) har jag nogsamt hållit all reklam borta. Men plötsligt började min captcha, den som tvingar kommentatorer att bevisa att de inte är spam-robotar, att poppa upp reklamsidor för kasinon och andra hemskheter så fort man gick in på min blogg. Den åkte omedelbart ut med öronen först till förmån för en captcha som gick att lita på.

    Jag noterar att din blogg också är en frizon. Tack för det!

Kommentarer ej möjligt!