Bevara nyfikenheten
Jag tror att den viktigaste förutsättningen för att lära sig saker är att man är nyfiken. När jag försöker tänka tanken att jag skulle genomgå en utbildning utan att vara nyfiken spjärnar det emot i hela mig. Jag antar att det är falnande nyfikenheten som ligger bakom att barn och ungdomar tappar studiemotivationen. Det måste vara hemskt att inte känna sig nyfiken på kunskap.
Det finns många skäl till varför livet kan krocka med skolgången så att hjärnan har fullt upp med att bearbeta något svårt som händer, men det finns också väldigt många barn och ungdomar som kommer in ett ”tufft blasétänkande” där det inte ingår att vara nyfiken på sådant som man lär sig i skolan. Kanske därför att de inte får näring till sin nyfikenhet utan istället får uppleva att den inte passar in, inte är på rätt sätt, inte ger bra betyg… osv. Nyfikenheten är studiemotivation. Nyfikenhet handlar om vilken attityd man har till lärandet. Nyfikenhet ger ett lustfyllt förhållningssätt till skolan. Om skolsystemet och föräldrarna hade som främsta mål att bevara barn och ungdomars nyfikenhet så att den satt där i ryggmärgen när de klev ut i vuxenlivet – hur skulle vår värld se ut då?
Kanske skulle vi få fler Nobelpristagare som Ada Yonath?
Vilka personliga egenskaper och vilka omständigheter i din miljö har betytt mest för att du nu har fått Nobelpriset?
– Nyfikenheten! Och lärarna. Jag har alltid varit väldigt nyfiken och jag är glad att ingen tryckte ner min nyfikenhet. Jag hade mycket stödjande lärare både på dagis, i grundskolan och på gymnasiet.Och jag hade mycket stöd hemma, trots att min mor bara hade fyra års skola.
Du, jag skulle nog tro att nyfikenhet är just en av de få saker som de flesta nobelpristagare har gemensamt.