Stenålders telefonköer
När det gäller ställen som vårdcentraler, Csn, Försäkringskassan och andra som tar emot massor av telefonsamtal varje dag, så tycker jag att det är alldeles förunderligt att inte alla skaffar systemet med att man kommer till en telefonsvarare som ber en knappa in personnummer och sen får man en telefontid då DE ringer upp.
Så fungerar det inom sjukvården här på Gotland och som jag ser det är det så som det ska gå till. Att folk ska sitta i telefonköer är ett stort tidsslöseri. Om det dessutom är människor som är rädda och sjuka, eller en förälder som samtidigt måste trösta sitt sjuka barn – ja då är det helt absurt.
Tekniken har funnits i minst fem år. Varför är den inte standard?
Så är det här i Göteborg också med vårdcentralerna. Sist tog det nog 1 timma över lovad tid men det är inget att säga om. Har ju jobbat med datasupport där tiden är mkt viktig och ändå slår vårdcentralen ofta denna tid så är faktiskt impad!