Storm på Tott hotell?
Nu lämnar Stureplansgruppen skeppet, alltså Tott hotell och de säger att deras affärsmodell inte håller. Härvid uppstår förvirring. Vems affärsmodell menar de med deras? Stureplansgruppens, Tott hotells eller bostadsrättsföreningen eller alltihop?
Jag tror att det är Stureplansgruppens egen affärsmodell som inte håller och det baserar jag på att jag inte märkt av så värst mycket aktivitet från deras sida. Utan att ha den minsta insikt i hur de har jobbat har jag uppfattat det som att de främst riktat in sig på Stockholmsmarknaden och det fungerar säkert bra på sommaren, men de behöver fylla hotellet även under resten av året.
Om man jämför med Fabriken Furillen som är ett hypat designat hotell som syns i de tjusigaste tidningarna och tar emot de flashigaste gästerna, så har Fabriken ändå alltid haft en öppenhet och välkomnande famn för ALLA slags gäster. Folk har varit nyfikna, åkt dit för att titta, tagit en fika. Jag har aldrig varit på Tott hotell. Jag har varit på strandrestaurangen, men aldrig på hotellet. Det har funnits ett par tillfällen då det varit visning eller möte där, men då har inte jag kunnat medverka och i övrigt har jag aldrig känt att det varit okej att gå dit.
I somras kom vi till strandrestaurangen precis när den skulle stänga, men då rekommenderade de att vi kunde gå upp till hotellets restaurang. Gick vi dit? Nej, vi åkte till ett annat ställe. Det kändes inte bekvämt att gå in på hotellområdet och in på deras restaurang. Det handlar inte om att någon var otrevlig, utan det handlar om vårt intryck.
Jag tror att det är viktigt att folk känner sig välkomna och faktiskt går in på hotellet, därför att man sen sprider sin upplevelse vidare till andra som också vill få se hur hotellet ser ut och om maten är god där. Särskilt under de första åren tror jag att det här är viktigt, ju mer hotellgäster man får, desto svårare blir det att hinna med andra besökare.
Tyvärr måste jag säga att min enda upplevelse av Tott Hotell var negativ. Vi försökte bo där – men flyttade samma kväll! Som kompensation har vi fått en ny natt, även om det krävdes att prata med en chef för att det skulle hända, och den tänker vi använda för att se om något förändrats.
Ja, tyvärr så släpptes Stureplansgruppen in från början. De har usel personalpolitik och ingen hotellerfarenhet. Innan de kom så var hotellet riktigt bra med Pelle Lydmar som VD. Dessutom så stämmer det inte att Stureplansgruppen valde att gå, det var ett krav från bostadsrättsföreningens sida.