Flera är på vår sida!

Det känns som att fler och fler börjar förstå vad som pågår här ute i Kappelshamn. Att det inte handlar om en nedgången hamn i en avlägsen by, utan om ett stycke infrastruktur som har betydelse för hela Gotland och om hur kommunen möter upp Rikstrafikens ändrade direktiv med att det öppna upp för konkurrens för färjetrafiken. Kommunen förstärker monopolsituationen.

Det är i sanning märkligt att vår hamn har legat här stillsamt utan färjetrafik i tjugo år och ”kostat pengar” och precis en vecka innan Rikstrafiken förändrar förutsättningarna för färjetrafiken, precis DÅ går hamnen ut till försäljning. Precis en vecka innan hamnen återtar sin position som en viktig del av infrastrukturen.

Kappelshamn har en skyddad vik, resvägen blir 15% kortare till Nynäshamn jämfört med att resa från Visby och för alla som reser till och från norra Gotland förkortas också resvägen på land.

Snacket om att hamnen kostar så mycket pengar och kräver så mycket investeringar, verkar efter vad jag ha hört, vara kraftigt överdrivet. Det finns inget akut upprustningsbehov.

Läs Channa Bankiers utmärkta insändare i Gotlands Allehanda!

Det här är inte en fråga om till vilket pris kommunen säljer hamnen utan om att det är principiellt fel att hamnen säljs. Kappelshamns hamn ska ägas av kommunen. Den är en del av vår infrastruktur.