Besvär eller tillgång? Ta ansvar eller göra sig av med?
Gotlands kommun har beslutat sig för att sälja Kappelshamns hamn till Rederi AB Gotland för 1,15 miljoner. Visst, jag fattar att våra aktioner var för sent ute, det var inte oväntat att det skulle gå så här.
Rent moraliskt tycker jag att Gotlands kommun skulle ha slagit till bromsen i samma ögonblick som Rikstrafiken ändrade sina direktiv och öppnade upp för konkurrerande färjetrafik. Skälet till att de ville sälja vår hamn var väl att den kostade pengar och utan färjetrafik kunde det inte heller bli några inkomster. Men när det nu KAN bli färjetrafik så skulle kommunen kunna få in 3-4 miljoner i hamnavgifter på en sommar. Det är inte så illa!
Och framför allt hade alla gotlänningar fått behålla en viktig del av den gotländska infrastrukturen.
Om man lyfter blicken från lilla Kappelshamn och istället blickar över hela vår ö: vad vill Gotlands kommun med våra hamnar? Vi pratar om landsbygdsutveckling, satsningar på besöksnäringen och konkurrerande färjetrafik medan kommunen säljer av sina hamnar. Hur går det ihop sig? Hamnarna är både mötesplatser och våra vägar ut i världen.
Sen fattar jag inte att kommunen på fullt allvar erbjuder Gotlandsflyg alternativa hamnar: Slite, Klintehamn och Fårösund. Slite ligger på fel sida, Klintehamn kan funka om man siktar på södra Sverige – men rent kommersiellt är det mälardalen som än så länge är viktigast och i Fårösund finns det ingen kaj. Kappelshamn är den hamn som har det bästa läget och som är i ett skick som inte krävt så mycket för att fungera redan i sommar. Det är som ett hån att de erbjuder de andra tre hamnarna som helt enkelt inte fungerar.
Under dagen har jag intervjuats av Östnytt och Gotlands Tidningar. Jag, Berra, Stefan, Anne och Leif har också blivit fotograferade i 23 m/s-vindar i hamnen. Det är tufft att vara fotomodell…