Intressant dilemma i Kappelshamn

Vi har vetat om att hamnen i Kappelshamn skulle läggas ut till försäljning en längre tid, men först nu, för någon vecka sedan, började Fastighetsbyrån Swedbank att annonsera om det och i tisdags var det visning.

Jag vet inte hur anbudsunderlaget ser ut, men jag tycker mig ha förstått att det krävs en del renovering, framför allt av det som ligger under vattnet och jag har uppfattat att det här underhållet kan vara kostsamt. Plus att sådant underhåll måste ska löpande vilket gör att den som köper hamnen måste använda den till en lönsam verksamhet för att kunna hålla standarden uppe. Det handlar ju bl.a. om säkerhet – vi förutsätter att man ska kunna gå på en kaj utan att falla rakt igenom…

Så, vem skulle kunna vara intresserad och till vad skulle man kunna använda hamnen? Sen kom plötsligt en smärre bomb från Rikstrafiken, ur artikel i Gotlands Allehanda den 26 juni:

Regeringen beslutade i går att ta bort de begränsningar som funnits kring gotlandstrafiken i drygt 38 år. Anledningen är att man vill öka konkurrensen. Men det innebär också att vem som helst – som har en passagerarfärja med besättning som klarar uppställda krav – kan nöja sig med att trafikera Gotland när det är lönsamt, till exempel på sommaren.

Plötsligt är det möjligt med fler rederier som driver färjetrafik till Gotland och därmed blir hamnarna mer intressanta. Å ena sidan intressanta för de som funderar på att starta upp färjetrafik, å andra sidan intressanta för dem som har intresse av att inte få in fler aktörer på färjemarknaden – dvs Rederi AB Gotland.

Idag skriver Gotlands Allehanda om försäljningen och intresset för hamnen. Det är ännu lång väg kvar innan det verkligen blir en försäljning. Man kan också undra om det blir rättvist mot andra rederier att sälja hamnen? Borde det inte vara mer rättvist om hamnen hyrdes ut under en prövoperiod?

Många frågor och ont om svar.

Uppdatering fredag:
Mer att läsa i lokalpressen!
Kappelshamnskrögare vill köpa hamnen
Gotlandsbolaget överväger också bud