Omogna tidningsredaktioner?

Trots att vi nu har haft internettidningar i så många år och debattforum online nästan lika länge, fortsätter jag att förvånas över den handfallenhet som lokala tidningsredaktionerna visar inför det som pågår i debattforumen. Ju längre tiden går, desto tydligare blir det för oss andra att det är fel – hur kan det inte kännas lika intuitivt att det är fel också hos de som är ansvariga på tidningarna? Jag har läst Pigge Werkelins blogginlägg om Nätmobbing med olika ansikten och kände att det faktiskt inte är klokt att debattforum hanteras så omoget. Redan 2009 skrev jag ett blogginlägg om detta.

När vi pratar om Det Goda Tramset och Facebooksidor – alltså företagssidor på Facebook, så är det alltid DIALOGEN som står i centrum. Hela vitsen med sociala medier är att vi bygger, bibehåller och utvecklar relationer. Kunniga i sociala medier suckar över företag som startar en Facebooksida, skriver någon status ibland men inte bryr sig om vad folk kommenterar. Exempelvis hade PEAB en riktigt skräcksida på Facebook. De försökte skriva lite tjusigt om sitt arenabygge och folk blev som tokiga och kräkte ur sig all skit man kan tänka sig. (Jag hittar inte sidan nu, kanske är den borttagen?)

Grejen är att det börjar inte så. Det börjar med att någon skriver en fundering. PEAB svarar inte. Ytterligare någon skriver något. PEAB reagerar inte… med tiden har det blivit ett helt gäng med människor som kommenterar och eftersom PEAB inte lyfte ett finger för att bemöta det som skrevs, så kunde de husera fritt. Allt galopperade iväg och blev helt sinnessjukt.

Tänk på alla sådana här forum och Facebooksidor som att de är rum att mötas i. Eller som att gå in i någons butik eller kanske ett café. Den som ansvarar för ett mötesrum kan inte öppna dörrarna, släppa in folk och sedan gå därifrån. Det finns alltid de som ballar ur och får spelrum i det vakuum som uppstår då ingen ansvarig finns närvarande.

Det rätta är att hantera gästerna i det mötesrum man öppnat, så som man skulle ha gjort om man mötts i ett fysiskt rum. Det är ingen skillnad. Till att börja med försöker man få alla att trivas, om det dyker upp en bråkstake så ser man till att snabbt bemöta denne. Den som har erfarenhet från servicebranschen vet att det i flera fall bara handlar om att bemöta på rätt sätt så kan man få beteendet att vända. Genom att göra detta kommer man att hindra andra att bete sig illa, de som liksom dragits med i stämningen.

Om man nu inte lyckas med detta, ja då får man helt enkelt se till att eliminera bråkstakarna. Man tillkallar ordningsvakter eller polis. Detta gör man för att övriga gäster ska känna sig trygga och få en bra upplevelse.

Så, överfört till debattforum på internettidningar:
Om man startar ett debattforum så har man också ansvar för att gästerna/läsarna trivs. Regeln om att det är debattörerna själva som ansvarar för det de skriver har inget med det att göra. Det är lik förbaskat någon som är ansvarig för själva sidan och debattjänsten och den personen har till uppgift att skapa ett trevligt debattklimat och därmed öka tidningens värde för läsarna.

Ur ett tidningsekonomiskt perspektiv kan jag inte se att det finns en långsiktig ekonomi i att skaffa sig fler besökare, fler klick i statistiken, på ett så osunt sätt som går ut över andra människor, tidningens läsare som borde behandlas med respekt och omtanke. Det klingar lika illa som när någon betalar för att få falska gillare till en Facebook-sida. Annonsörerna vill väl att vettiga människor ska läsa deras annonser? De vill väl att annonserna ska synas på en trevlig tidningssida? Tyvärr är antagligen kunskapen om detta inte så stor bland annonsköparna heller och även om den är det, så finns det inte alltid så många lokala tidningar att annonsera i. Jag tror att problemet inte är lika stort i rikstidningarna.

Samtidigt klagas det på att vi inte längre värderar god journalistik. Jamen, då får väl tidningsfolket börja med att visa att de SJÄLVA tar sin tidning på allvar genom att till exempel skapa ett gott debattklimat? Hur svårt kan det vara?

Om man inte har resurser att skapa det där goda debattklimatet, så får man helt enkelt avstå från att ha en öppen debattfunktion. I USA finns tidningar där man bjuder in ett par intressanta personer att debattera efter utvalda artiklar. Då skapar man läsvärde och spännande debatt.

Det är Det Goda Tramset vi alla har något att vinna på, inte på att släppa lös folk i tomma mötesrum på internet. Vill du veta mer om boken Det Goda Tramset som jag, Åsa Stenström, skriver tillsammans med Niklas Myhr kan du läsa på vår hemsida, gilla vår Facebooksida eller följa oss på Twitter: @detgodatramset.

1 kommentar
  1. Dorothea
    Dorothea says:

    Vet precis vad du menar. Jag har valt en tidning, Svensk Damtidning (konstigt nog), och försöker bemöta nätmobbingen där i den mån jag hinner och orkar.

Kommentarer ej möjligt!