Nya priser på färjan
Många har blivit upprörda över Destination Gotlands nya prissystem. Dottern blev istället glad då hon upptäckte att hon som är 18 reste riktigt billigt, fast det känns som att hennes kategori är undantaget.
Jag har inte brytt mig om att kolla in prislistan förrän idag då jag läste artikeln i Gotlands Tidningar. Min bedömning är att Destination Gotland har konstruerat en prislista efter samma premisser som man idag sätter pris på både flyg- och tågbiljetter. Problemet kan vara att gotlandsfärjan har en annan status i folks medvetanden. Flyget är det extra, färjan är den vanliga landsvägen. Vad gäller extravalet att ta flyget så accepterar man en annan prissättningskultur. Flygbolagen har sedan länge haft en uppdelning i ”stolar med olika priser” till vilka det gäller att ”komma först till kvarn”. Men gotlandsfärjan ska mer tuffa på dag ut och dag in och erbjuda vårt ”vardagsresande”, det som inte är märkvärdigt, utan praktiskt och funktionellt.
Om man är gotlänning är det mycket enklare att få koll på vad det kostar. Då är det fasta priser som gäller. Och om man vill ha möjlighet att boka om sin biljett så är det bara att boka om. Däremot måste man betala 15% extra för att kunna få pengarna tillbaka om man avbokar. Vänta nu? Man betalar för att kunna få pengar tillbaka? Det är det som i andra sammanhang brukar benämnas avbeställningsskydd eller? Och i de sammanhangen känns det logiskt, här blir det fel?
Är man inte gotlänning är det flera olika prisnivåer som gäller och priserna kan tydligen justeras efter hur populära somliga resdagar är. Populära resdagar blir alltså dyrare. Logiskt om man vill fördela beläggningen så att den blir jämnare. Men i praktiken, när man tittar på prislistan så blir man lätt snurrig och man kan inte få grepp på vad en biljett vid en viss tidpunkt kostar om man inte gör en faktisk bokning. Det uppstår alltså ett moment av osäkerhet runt resandet som är olyckligt och som kan utgöra det mentala hinder som gör att man skippar trasslet och väljer att resa till någon plats som ”känns enklare”.
När jag bokade resan till Florens testade jag ett par olika webbsajter för bokning. Inget av dem var optimalt, men jag valde Resfeber därför att de var minst krångliga. När man reser till Gotland kan man i många fall inte välja att resa med något annat än gotlandsfärjan. Det man kan göra är att boka via ex Romabokningen så att man slipper trassla med internetbokningen och snabbare kan få klart för sig vilka priser som gäller just de dagar när man tänkt resa.
Jag tror att Destination Gotland varit så fokuserade på att själva förstå det nya prissystemet från sitt perspektiv att de missat/inte hunnit att se det ur resenärens perspektiv. Det nya kunde ha beskrivits så att resenärerna upplevde att systemet löser deras problem. Nu beskrivs det istället från Destination Gotlands perspektiv så att man förstår att systemet antagligen löser deras problem… Det är alltså kanske inte själva prissystemet som är fel, utan sättet att kommunicera det.
Som vi brukar säga på mitt företag: Kommunikation gör skillnad!