Ovärdigt att stå i telefonkö hos Försäkringskassan!
Idag råkade jag springa på en man som för en tid sedan drabbades av en svår och chockartad sjukdom. Han hade gett sig den på att han skulle klara att ta sig hemifrån idag, bara för att få se något annat. Han förklarade att han stod i telefonkö hos Försäkringskassan, han hade börjat på plats 105 för över en timme sedan, så han kunde inte prata med mig eftersom det närmade sig hans tur. Jag swischade runt och uträttade mina ärenden i byggnaden och kom så fram till mannen igen och hörde att han precis började prata med någon på Försäkringskassan. Bra.
Sen inträffar det som inte får hända: han råkar komma åt något på sin nya mobil, så att samtalet bryts! Just då var tårarna nära att bryta igenom på honom, jag tyckte så synd om honom. Fatta, här satt han alldeles blek, svag och ynklig, han hade härdat ut över en timme i telefonkö och så bryts samtalet!!!
Han ringde upp igen och hamnade då på plats 74. Jag satt kvar och pratade med honom tills att han kom fram och den här gången gick det fortare som tur var.
Jag kan inte fatta hur Försäkringskassan kan ha ett så urbota människo-ovärdigt kösystem. Just när folk är som allra sjukast och klenast måste de finna sig att stå i telefonkö i över en timme. Det är faktiskt inte klokt! Och det har varit på det här viset så länge jag kan minnas.
Om man ringer till någon av vårdcentralerna på Gotland får man knappa in sitt personnummer och sedan ger de en tid för när de kommer att ringa upp en. Det är för mig det självklara telefonsystemet. Varför ska man utsätta folk för att plågas i en telefonkö när det finns smart teknik?
människo-ovärdigt är rätta ordet. Kan t.o.m. sträcka mig till människo-föraktligt.
Vi har samma service där jag bor till vårdcentralen. :-)
Blygisen: Jag kan också sträcka mig till människo-föraktlig. Man kan också tycka att även om de inte bryr sig om sina ”kunder”, så borde väl de själva trivas bättre i en arbetssituation som ger dem bättre kontroll? Om telefonen ringer stup i ett så måste det vara oerhört stressande, till skillnad från om samtalen lagras på en lista som man ringer upp efterhand.