Behöver vi SAAB och Volvo?

Jag är inte ett dugg insatt i bilindustrin, så jag tänker inte ge mig på att göra någon djupanalys, men med tanke på allt som händer i världen och i Sverige så börjar det mer och mer kännas som att vi ska kämpa för bilindustrin bara för att vi ska det. Inte för att vi tillverkar riktigt bra bilar som folk verkligen vill köpa.

I Peter Kadhammars artikel i Aftonbladet skriver han att senaste året SAAB gick med vinst var 1995. Läs det en gång till: 1995. Och då var vinsten 5 miljoner. Läs det också en gång till: 5 miljoner. 5 miljoner är inte mycket att skryta med i en bransch som omsätter så otroligt mycket pengar.

Sen fortsätter han att berätta att SAAB under tretton år gjort förluster på 25,791 miljarder kronor. Här någonstans börjar det nästan svindla tycker jag.

Den 23 oktober skrev Expressen Motor om att svenska bilar kräver flest reparationer och att den som vill slippa åka till verkstaden ska köpa en japansk bil. Vem vill köpa en bil som toppar listan över bilmärken som kräver flest reparationer? Inte jag i alla fall. Jag är så nöjd med vår Suzuki Swift och Suzuki Grand Viitara. (peppar peppar ta i trä)

Fast det är klart, somliga köper hellre status än fungerande bil – men någonstans går väl ändå gränsen för hur mycket tålamod även den mest statussugne har för att lägga ut pengar på reparationer? Och någonstans måste gränsen gå för att det helt enkelt inte är status alls att köpa en svensk bil…

4 kommentarer
  1. Liz the Tailor
    Liz the Tailor says:

    Norska ekonomiprofessorn Karen Helene Ulltveit-Moe har blivit tillfrågad om att avläsa status på bilindustrin, och hon menar at den bör visa att den klarar sig utan statlig inblandning. Hon har skrivit en krönika om det i norska Dagens Næringliv, men jag hittade inte den när jag googlade. Första gången jag läste den tyckte jag det lät skrämmande, men i takt med någon veckas mognad tycker jag det låter förnuftigt.

    http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1546599.ece

    Liz

Kommentarer ej möjligt!