Vilken rolig dag!
Torsdagens Företagardag på Wisby Strand var så rolig! Det är inte ofta vi gör uppdrag som direkt presenteras för över 500 personer, men igår visades alltså Varumärket Gotlands logotyp upp just så och mottagandet blev så bra jag kunnat önska mig. (Däremot hade vi och många fler önskat mer tid för presentationen, men det är en annan femma)
(Samtidigt lades också varumärkesboken del 1, Inspiration för kommunikation, ut på kommunens hemsida. )
Resten av dagen kom folk och berömde. Det enda negativa om logotypen som nådde mina öron, var alla färgerna – men så snart det bemöttes med att logotypen finns i enfärgade varianter var folk nöjda.
Det som överraskade mig mest var de starkt positiva reaktionerna på att vi är tre byråer (Bild och Reklam, OSS Reklambyrå och Stenströms Information & Marknadsföring) som samarbetat. Det har verkligen imponerat på många och man har ställt frågor för att försäkra sig om att det verkligen varit så. En kille sa ”Jag hade aldrig trott att det kan gå… och i reklambranschen?”.
Folk har uppfattat konkurrensen mellan oss tre byråer som större än vad vi själva har gjort tror jag. Hur det än är så jobbar man inte identiskt lika och har inte exakt samma typ av kunder. Ingen av oss tre har sysslat med att ”stjäla” kunder från de andra. Däremot står det förstås kunderna fritt att välja vem de vill anlita.
Sen var det en del som ville pressa oss på vem av oss som det egentligen var som hade gjort logotypen. Vårt svar var: allihop. Varpå frågeställarna log lite menande och försökte att få oss att avslöja vems idé den var…
En riktigt cool grej med det här samarbetet är att det inte alls gått till så som jag trodde innan. Då trodde jag att vi skulle jobba enligt någon slags plan. I praktiken har det varit som ett kreativt kaos med några hållpunkter och möten och däremellan har alla jobbat med allting. Alltså, självklart har formgivarna jobbat mer med logotyp och layout och copy har jobbat mer med texter, men vi har hela tiden gjort en del och sen lämnat över till nästa, vi har blandat idéer, vi har fortsatt någon annans tanke och gjort den bättre. På slutet har vi alla varit nöjda med resultatet.
Självklart har vi tyckt olika ibland, det är ju en del av vinsten med att vara åtta personer från tre byråer. Olikheterna har gjort att vi har fått brottats mer för att hitta fram till lösningen och därmed är resultatet bättre förankrat. Men diskussionerna har inte övergått till konflikt. Arbetet har helt enkelt varit ROLIGT!
Tack för gott samarbete Erik, Julia, Lojsan, Micke, Roine, Susanne och Uno! Nu ska vi bara göra klar varumärkesboken del 2…
Jag gillar den!! Det är lite fart och rörelse i den, på något sätt. Snygg!
kram
Susanne
Tack Susanne!
:-)