Om mobiletikett

Jag har just läst en artikel om mobiletikett i Aftonbladet. Flera av råden kändes riktigt krystade tycker jag. Det är självklart att man ska ha vett att stänga av sin mobil när man har möte, att man inte pratar för högljutt om privata grejor offentligt och liknande – men de här råden var mest opraktiska och tyder på dålig känsla för hur man förväntas agera i samspelet med olika personer.

Det är väl klart att man kan ha mobilen med sig och påslagen på en middag! Det gäller bara att hantera den rätt. Det är inte så enkelt som att man inte ska gå på middagen om ”ens hustru är höggravid eller ens far ligger på dödsbädden” som det står i artikeln. Det finns många fler praktiska skäl till varför man behöver ha mobilen på. Tricket är att inte låta mobilen störa mer än nödvändigt.

  • Man kan stänga av ljudet på alla mobiler, det är det enklaste sättet. 
  • På min mobil kan man också välja att filtrera samtalen så att endast utvalda personer kan nå mig. Om jag alltså behöver stå i kontakt med någon som är sjuk eller som behöver skjuts eller liknande, så låter jag just den personen finnas med på listan över de som kan nå mig.
  • Om jag har mobilen på brukar jag också artigt förklara att den är på och varför.
  • Man har förstås också klargjort för den som ska ringa, att man kommer att vara upptagen och troligen inte kan svara på sekunden – varför det kan vara smart att den personen att skicka ett sms istället.
  • När personen ringer eller skickar sitt sms, så avvaktar man ett bra tillfälle att antingen svara, ringa upp eller skicka tillbaka ett sms-svar. Och när man gör det ber man sällskapet om ursäkt för att man släpper kontakten med dem för någon minut.

Sen står det att man inte får prata i telefon när man står i kassan. Jo, det är ju enkelt att säga, svårt att utföra. Teoretiskt skulle man alltid kunna lämna mobilen i bilen eller stänga av den när man går in i en affär, men det är väl ofta just då som man behöver den också? Jag brukar få inköpslista per sms och ibland måste jag ringa och kolla vad jag ska köpa om en vara är slut och liknande. Jag vill ha min mobil på när jag handlar. Självklart väljer jag i första hand att först avsluta ett samtal innan jag går fram till kassan, men ibland ringer någon EXAKT när jag står i begrepp att betala. Hur enkelt är det då?

Ibland svarar jag och ber att få ringa upp. Ibland avbryter jag samtalet och ringer upp direkt efter. Men det finns samtal som jag väljer att ta. Om jag haft svårt att få kontakt med en viss person som varit upptagen av annat och den personen ringer just när jag kommit fram till kassan – då är det svårt att bara avsluta samtalet och ringa upp när handlandet är avslutat. Då kanske den personen är upptagen på nytt.

2 kommentarer

Kommentarer ej möjligt!