Apple Store och Maps

Som de Applianer vi är så blev vi förstås tvungna att ta första chansen att besöka den Apple Store som öppnades i Täby Centrum den 15 september. Vi kunde inte vara på plats vid öppningen, men till den 21 september lyckades vi ta oss till fastlandet.

Tre dagar innan Apple Store öppnade var det ett Apple Event då de lanserade iPhone 5 och dagen innan vi tog båten till Nynäshamn kom både det nya iOS 6 och ett nytt OS. iOS 6 innebär bland annat att den ursprungliga appen med Google Maps, nu ersattes med Apples nya kartalternativ som förstås inte har hunnit på sig lika mycket information som Google gjort under alla år. Därför kom direkt klagomål på Apple Maps. I Sverige kunde man tydligen inte hitta vare sig Göteborg eller Vara på kartan – fast det måste de ha löst omgående, för när jag tittar så ligger både Göteborg och Vara där de ska. Turn-by-turn-funktionen, vägvisaren med speakerröst, fick också kritik. Många ansåg att Apple Maps inte var pålitligt, så, självklart såg vi till att testa!

Fredag förmiddag startade vi färden i Sorunda med sikte på Täby Centrum. Vi hade en vanlig gps i bilen, men den valde att gå sönder just denna dag, så jag plockade direkt fram Apple Maps. Så snart vi kunde stanna tog Roine fram sin TomTom-app, alltså en app med ett gps-system – men vars teknik också finns med i Apple Maps. Vi körde både apparna parallellt, fast jag stängde av ljudet på min.

Vi kan konstatera att båda apparna hittade lika bra. Jag tyckte att anvisningarna på skärm ibland var lite tydligare på Apple Maps, men annars ingen praktisk skillnad. Förutom en sak: i TomTom kan man välja att undvika vägtullar. Det går inte i Apple Maps. Än så länge. Jag utgår från att den funktionen kommer.

Väl framme vid Täby Centrum började vi med att ta en fika. Mental förberedning så att säga! Sen gick vi mot Apple Store. Och så var vi där!

Apple är inte ett företag som bara tillverkar och säljer datorer och andra elektroniska prylar och Apple Store är inte bara ett företag som bara säljer prylar. Med Apple är allt genomtänkt och hänger ihop. Det är en filosofi, en önskan om att göra skillnad, att få design och funktion att samarbeta, att förenkla, att skapa en fantastisk användarupplevelse, att uppmuntra kreativitet och stötta produktivitet och att hitta sätt att ta betalt som gynnar både konsument och utvecklare som levererar innehåll. I deras idé ligger att inte sälja med lägsta pris. Istället sätter de priset så pass högt att att de har råd att leverera kvalitet också vad gäller support. Vilket i längden lönar sig också för kunden.

Apple Store är en del av det vi betalar för. Tillgången till fantastisk personal, Apple Genius, som bemöter kunder med personligt engagemang och erbjuder kurser i butiken. För mig var det lycka att kliva in i denna lärande miljö. Även om jag själv kanske inte kommer att utnyttja möjligheten att gå en sådan kurs, känns det gott i hjärtat att veta att andra kan delta på sådana kurser. När vi var där satt en grupp pensionärer där och lärde sig att använda iPhones ihop med sina datorer.

Efteråt sa jag till Roine: ”Tänk så ofta vi kommer till ställen där vi tycker att de inte utnyttjar tillgänglig teknik så bra som de borde. Jag tror att Apple Store är det första ställe jag varit på där jag inte känt att jag velat förbättra något i teknikanvändandet.”

Bara en sådan sak som att all personal gick runt med iPhones med specialtillbehör som gjorde att de exempelvis kunde lägga in en kund i registret och också ta betalt direkt var som helst i affären. Därmed fanns det inte en enda kö att stå i.

Vi köpte bara lite småsaker som EarPods och roliga iPhoneskal. Vi åkte hem med ännu fler positiva känslor för Apple som företag än innan.

0 kommentarer

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *