Varning för Phonera!

Jag hatar att man måste vara så extremt skärpt när man svara i telefon. Jag brukar vara bra på att avfärda säljare men idag trodde jag mitt dumma spån att det faktiskt var någon som ringde från Telia. Eftersom killen tjatade så mycket om Telia och fick det att låta som att det mest var en konsumentupplysning om sänkta priser. Och visst om man surrar på om att vi fortfarande har kvar vårt avtal med Telia, varvar lite Telia Sonera med Telia och Phonera och dessutom bryter lite på svenska så är det inte helt lätt att höra att människan faktiskt säger PHonera och inte Sonera.

Sen spelade han in när jag skulle bekräfta mina företagsuppgifter – fast jag antar att det gled över och blev att jag ska ha förvalet via Phonera, fast han SA verkligen inget om förval som jag uppfattade, utan allt han tjatade om var hur mitt avtal hos Telia var kvar att inget ändrats mer än priserna bla bla bla. Först i sista sekunden hör jag att det inte är så att han sluddrar, utan han säger verkligen PHonera.

Satan! Ursäkta svordomen.

Därpå skällde jag ut honom så mycket jag kunde och sa att jag definitivt inte vill ha något avtal med Phonera och att jag krävde att han annulerade det som spelats in. ”Jag kommer att ställa till med ett j-a hallå om det här” fräste jag. Sen har jag ringt Telia och rapporterat om hur samtalet gått till och slutligen har jag e-postat Phonera och krävt att få en skriftlig bekräftelse per brev på att inget avtal har ingåtts.

Det ska bli ruskigt intressant att se om det kommer någon skriftlig bekräftelse från Phonera?

15 kommentarer
  1. Anonymous
    Anonymous says:

    Aldrig Phonera!!!
    Vi har just upplevt det du beskriver. Flera felaktigheter gjorde försäljaren sig skyldig till vid jämförelse med vårt nuvarande abonnemang. Säljaren var förresten från ett annat företag i Jönköping.
    Efter många samtal till kundtjänst (och även till säljaren) fick vi förståelse för hur fel de gjort. Trodde vi. Men något stopp till att inte genomföra en omkoppling har inte gjorts av Phonera. Så i morgon måste vi kontakta Telia för att ändra tillbaka.
    /EIK

    Svara
  2. Åsa Mitt i Världen
    Åsa Mitt i Världen says:

    EIK: Vi har också fått strula en del för att få dem att inte koppla om. Jag har fått skriftligt i ett e-brev att de gör detta utan kostnad därför att jag sa till så snabbt, men vi är inte färdiga med det här ännu, så jag har inga illusioner om att det kommer att lösa sig smidigt eller ens bli löst förrän det ÄR LÖST.

    Det är helt sjukt att det är möjligt att bedriva ”affärsverksamhet” på en helt bedräglig idé!

    Svara
  3. Anonymous
    Anonymous says:

    Hej.

    Jag vill bara säga att Phonera är inget ont bolag. Det är en seriös affärsverksamhet och ingen i ledningen har sagt till säljarna att på något sätt ”fulsälja” eller låtstas att de är ”Sonera”. Det är ren otur att den anställde säljaren är så ful att han/hon försöker vrida eller vända på steken för att lura en kund.

    Det skadar bolaget och kastar skit över hela företaget. Dessutom nämner Phonera 3 ggr i inspelningen namnet ”Phonera” och ställer 3 kontrollfrågor. Varav en är att man förstår att man ”byter teleoperatör till Phonera” och den andra är att man ”är medveten om att Phonera är fristående och har inget samarbete med Telia” Kunden MÅSTE svara JA på detta.

    I övrigt fungerar Phonera perfekt, är hälften så billiga som Telia och har dessutom Sverigs snabbaste kundtjnänst. (ren fakta) Även flest nöjda företagskunder enligt SKI. (ren fakta).

    INGEN slår heller deras utlandspriser hittils och Phonera binder aldrig sina kunder på fast telefoni. BRA PHONERA!

    Svara
  4. Anonymous
    Anonymous says:

    Oavset vilken operatör det gäller finns det alltid missnöjda kunder. jag tror inte att phonera ”lurar” hälften så mycket som konkurenterna . Det är väll så att säljaren ofta tror att dom gör kunden en tjänst och i dom flesta fall är det nog sant. Jag fick samtal från Phonera ,bollade fram och tillbacka i 3 veckor men det resulterade också i att jag faktiskt fick en mkt billigare faktura, och ja kundtjänsten är förmodligen den bästa i Sverige. När jag ringde till telia var dom nochalanta och var inte ett dugg intresserade av att göra något åt mina kostnader. / Hans

    Svara
  5. Phonera Problem
    Phonera Problem says:

    Hej,
    Jag har haft en liknande upplevelse: tecknade abonnemang med Phonera i Februari 2009 eftersom totalkostnaden (enligt säljaren) skulle bli billigare, och upptäckte två fakturor senare att de höjt avgifterna från 99:- till 119:- per månad.

    – Till detta kom att de försnillade mina utlovade fria minuter, och när jag påtalade detta ignorerades det först totalt, för att sedan skylla på ett tryckfel (när de överbevisades med kopior på fakturorna, där samtalsminuterna fanns listade, som tur var)

    När jag ville säga upp abonnemanget med omedelbar verkan pga dessa felaktigheter, så visst gick det bra, men då skulle jag minsann betala uppsägningsavgifter för samtliga tjänster (abonnemang + nummerupplysning – 298:- per tjänst). Hutlöst mycket pengar, och dessutom helt felaktigt – om man läser i deras paragrafer.

    Jag kommer nu att dra detta till rätten för alla som behöver prejudikat i framtiden.

    Alla turerna kring detta kommer att redovisas på twitter och blogspot och jag hoppas att tryckfriheten respekteras..

    http://www.twitter.com/phoneraproblem

    http://phoneraproblem.blogspot.com

    Tack för ordet.
    Anders – Datorsam

    Svara
  6. Anonymous
    Anonymous says:

    Jag har absolut inget förtoende för phonera.
    Phonera skyr inga medel för att överta abonnemang.
    Mot din vilja! Trots protester!!
    Följer inte ånger bestämmelser,lagar ocg regler.

    Svara
  7. Phoneras kundombudsman
    Phoneras kundombudsman says:

    Hej Åsa och ni andra som har lämnat kommentarer!

    Phonera har 59 000 företagskunder inom Telefoni, Hosting och Internet och enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersökning av den svenska tele- och datamarknaden har vi de mest nöjda företagskunderna inom fast telefoni (2009, 2008 & 2005).

    Vi är ett företag med kunden i fokus och vår önskan är att varje kund upplever att deras synpunkter tas på allvar. Det är mycket tråkigt att ni har haft en negativ erfarenhet av Phonera, hör gärna av er till mig om ni upplever att ni inte fått tillräcklig hjälp eller om ni önskar förmedla fler synpunkter!

    Annette Boije
    Kundombudsman
    annette.boije(a)phonera.se

    http://www.phonera.se

    Svara
  8. Anonymous
    Anonymous says:

    Jag fick idag ett samtal från en jobbig säljare som hette Fredrik och som ville sänka min månadsavgift från Telias 219 till 168 kr. När jag ville fundera på saken blev han oerhört jobbig, och det kan man ju förstå. För när jag kollade min senaste räkning var månadsavgiften 145 kr! Jag hade alltså förlorat 276 kr per år på att byta. Så bra är Phonera…

    Svara
  9. Anonymous
    Anonymous says:

    Phonera, ett företag med kunden i fokus?
    En utav säljarna på Phonera blåste mig rakt upp i ansiktet. Jag har varit super nöjd med Tele 2 i alla år och avfärdat all typ utav byte utav teleabonemang. När säljaren på Phonera ringde däremot så verkade det vara helt oslagbara priser och tyckte för en gångs skull värt att faktiskt byta. När sen bekräftelsen kom så var det inte alls som han sagt. Det blev faktiskt dyrare än vad jag hade med Tele2 innan. När jag sen direkt ringde upp förbannad och ville avbryta abonenamnget så skulle jag få åka på en uppsägningsavgift och när jag sa att jag ville höra inspelningen där jag får info om priserna som jag sen bekräftade så fick jag en hänvisning om att just info om priserna inte finns med på inspelninganra. Märkligt?

    Svara
  10. angelica
    angelica says:

    Varning för detta företag jag fick kontakt med dom 2011 när ja fick fa skatt sedel då gick ja över men dyra räkningar kom ändå skulle ja ringa biligt för noll kronor men öppnigsavgiften men det kom räknigar över 1053 och 800 mobiler skulle vara öpnigsagiten på men det stämmer inte det värsta är nu vill jag bytta till nytt bolag då har dom stängt mig tills jag betalt till dom men det har dom inte sagt till mig så jag varnar alla gå inte på dom
    så jag kan inte ringa ut angelica

    Svara
  11. Phonera
    Phonera says:

    Hej Angelica!
    Ditt abonnemang togs över av din nya operatör den 20/3, ett sms ska ha gått ut till dig den 19/3 som beskriver detta. Återkom gärna till vår kundtjänst på 040-622 10 00 om någon fråga eller fundering kvarstår.
    Med vänlig hälsning, Kundtjänst, Phonera Företag AB

    Svara
  12. Anonymous
    Anonymous says:

    Var precis med om samma sak. Killen som ringde tjatade hela tiden om Tele2. Mina upprepade frågor om vad Phonera hade med saken att göra fick jag inget svar på. Jag svarade att jag inte förstod varför Phonera ringde om han nu gick Tele2´s ärenden och inget skulle ändras mer än att jag skulle få rabatt … Han la på luren i örat på mig. Lika så bra !!! Idioter.

    Svara

Lämna gärna en kommentar

Vill du gå med i diskussionen?
Dela med dig av dina synpunkter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *